Kościół zadziwiony tajemnicą Wcielenia

Dawid Kusz OP

Boże Narodzenie 2012
24.12.2006

Liturgia dzisiejszej Uroczystości przynosi nam aż trzy formularze Mszy (celebrowanej w nocy, o świcie i w dzień). Jest to wyraz zadziwienia Kościoła nad tajemnicą Wcielenia; Kościół o każdej porze dnia chce głosić wszystkim ludziom tę prawdę, że Bóg zechciał „odnowić godność człowieka”. To Kościół jest dzisiaj „zwiastunem radosnej nowiny, który ogłasza pokój, zwiastuje szczęście, który obwieszcza zbawienie” /Iz 52, 7/.

Giotto, Pokłon Trzech KróliGłos „zwiastuna radosnej nowiny” podczas „liturgii w dzień” głosi: „Boże, Ty w przedziwny sposób stworzyłeś człowieka i w jeszcze cudowniejszy sposób odnowiłeś jego godność...

Kolekta, która odwołuje się do tajemnicy stworzenia, bardzo pięknie koreluje z Ewangelią odczytywaną w dzisiejszym dniu: „Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga i Bogiem było Słowo. (...) Wszystko przez Nie się stało, a bez Niego nic się nie stało, co się stało” /J 1,1. 3/. To Słowo, przez które Bóg stwarza świat, stwarza człowieka, dopełnia teraz swoje dzieło - zstępując w łono Dziewicy Maryi, bierze na siebie ludzkie ciało, by odtąd moc miłości przenikała wszystko, co cielesne – oto przedziwne dopełnienie dzieła stworzenia, tym bardziej niezwykłe, że dokonujące się za zgodą człowieka; Maryja, pokorna Służebnica Jahwe, całe swoje życie wsłuchująca się w Słowo Boga (przez co staje się Jego nosicielką jeszcze przed poczęciem Go) może odpowiedzieć słowami Pana z początku czasów, początków wszelkiego istnienia: „Niechaj się stanie” (Łk 1, 38; Rdz 1,3)1.

W dalszej części kolekty słyszymy: „Daj nam uczestniczyć w bóstwie Twojego Syna, który przyjął naszą ludzką naturę”.

Ważne jest, byśmy umieli patrzeć na liturgię jako na pewną całość, w której poszczególne części przenikają się i tłumaczą się wzajemnie. Słowa tej kolekty prawie dokładnie powtórzone są w innym miejscu Mszy Świętej, podczas ofiarowania darów chleba i wina a towarzyszy tym słowom gest połączenia wina i wody. W modlitwie wypowiadanej szeptem przez kapłana pojawia się słowo „misterium” – tajemnica. Gest zmieszania wody i wina wyraża zatem tajemnicę Wcielenia; wino oznacza boskość; woda, to nasze człowieczeństwo, w które przyoblekło się Słowo. Oto odsłania się prawdziwy sens i powołanie naszego człowieczeństwa – Chrystus biorąc ciało z Dziewicy, po swojej śmierci, chwalebnym zmartwychwstaniu i wniebowstąpieniu „wprowadził” je w wewnętrzne życie samej Trójcy Świętej.

Oto „odnowiona godność” człowieka.


1 Medytację tą bardzo pięknie rozwija J. Corbon, w: Liturgia, źródło wody życia, Poznań 2005, s. 36.



Archiwum serii „Boże Narodzenie 2012

Skomentuj

Ostatnio najpopularniejsze

Chór Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego
W środę, 29 czerwca podczas Mszy św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego, Chór Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego wykona Mszę D-dur op. 86 Antonína Dvořáka na chór i organy. Rozpoczęcie o godzinie 19:30 w bazylice Najświętszego Serca...
Koncert z Pompą
Rozpoczynają się obchody Jubileuszu 10-lecia powstania Chóru Kameralnego Lege Artis – ludzi, których połączyła muzyka. W ramach obchodów odbędą się dwa wydarzenia: koncert w Klubie Studio (11 czerwca) oraz Msza święta z koncertem w kościele pw. św. Floriana w Krakowie...
Marcin Bornus-Szczyciński
Polskie propria
Pełniąc posługę kantora w Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie, na zamówienie proboszcza ks. Pawła Gwiazdy przygotowałem transkrypcję Introitów i Alleluia na wszystkie niedziele i święta Roku Liturgicznego z rękopisu Einsiedeln 121 (z lat 960-970) do notacji kwadratowej,...
«  
  »
M T W T F S S
 
 
 
 
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
Add to calendar

Lubiane na Facebooku


Mysterium fascinans 2016