Zasypywanie przepaści

„Tutaj spoczywa Fafik…”

25.09.2016

Kilka dni temu minęła 77. rocznica śmierci mojego Dziadka, kapitana Tadeusza Zachary, oficera sztabowego 15 DP, który zginął w Puszczy Kampinoskiej po bitwie nad Bzurą, podczas przebijania się do Warszawy. Jest specjalny portal o bohaterach bitwy nad Bzurą, na osobnych stronach są wyszczególnione wszystkie zidentyfikowane ofiary tej bitwy, jest tam też mój Dziadek.

Św. Jan Chryzostom a przypisana mu anafora

20.09.2016

Tydzień temu obchodziliśmy w liturgii wspomnienie św. Jana Chryzostoma, wielkiego Ojca Kościoła i biskupa Konstantynopola, wygnanego ze stolicy w 404 r. z powodu konfliktu z dworem cesarskim i zmarłego na wygnaniu.

O parafialnych perypetiach z Kanonem Rzymskim raz jeszcze

19.09.2016

Wczoraj celebrowałem niedzielną Eucharystię w mariańskiej parafii. Często w niedzielę stosuję Kanon Rzymski i tak też postanowiłem zrobić wczoraj, tym bardziej, że intencja Mszy świętej była za osoby żyjące, a w Kanonie jest możliwość wymienienia ich imion w ramach Memento za żyjących. Ministrantami byli chłopcy w wieku gimnazjalnym.

Nieoczekiwany komplement czyli podróże kształcą

18.09.2016

Chcę w tym wpisie opowiedzieć o pewnym drobnym ale sympatycznym zdarzeniu, jakie miałem tego lata, kiedy to w obcym mieście, przy budce z hot-dogami, nieoczekiwanie usłyszałem komplement o moich współbraciach zakonnych. Pozwalam sobie tylko z pewnych względów  zachować w dyskrecji wszelkie nazwy miejscowości, w świetle całego wpisu chyba będzie jasne dlaczego.

Głos „ludzi Chloe” po Mysterium Fascinans – sprawa liturgii tradycyjnej

16.09.2016

Bywało w poprzednich latach, że po rekolekcjach Mysterium Fascinans pisałem krótko swoje wrażenia. Tym razem nie mogę tego zrobić, gdyż po raz pierwszy nie brałem w nich udziału. Nie mogę więc dzielić się swoimi osobistymi doświadczeniami, natomiast dotarły do mnie pewne echa „od ludzi Chloe” (por.

O św. Grzegorzu Wielkim i liturgii

3.09.2016

Przez ponad trzy miesiące nie dodawałem nowych wpisów na blogu. Ta przerwa nie była zamierzona, to po prostu tak wyszło, cały czas byłem czymś zaabsorbowany i nie miałem głowy do bloga. Teraz wracam do bardziej systematycznego dodawania nowych wpisów.

Sakramentarz tyniecki a Mszał Rzymski (6): Msze za zmarłych i podsumowanie całości

27.05.2016

Na koniec tego cyklu porównanie ostatniego bloku formularzy liturgicznych, czyli mszy za zmarłych.

W dalszej części używam skrótów:

Tin – Sakramentarz tyniecki

MReg – Missale Regulae (kopia papieskiego mszału z XIII w.)

MR 1474 – Mszał Rzymski „editio princeps” z 1474 r.

Krótkie postscriptum nt. Merle Haggarda

25.05.2016

Uzupełnienie wpisu poprzedniego. Już po jego zamieszczeniu odkryłem w sieci pożegnalną piosenkę Merle Haggarda, którą ułożył i nagrał w lutym, niecałe dwa miesiące przed śmiercią, gdy był już bardzo chory. Piosenka została upubliczniona 12 maja.

Merle Haggard (1937-2016)

22.05.2016

Wpis na temat zupełnie nietypowy, tak żeby na chwilę odejść od bardzo intensywnej „bieżączki”. Nie, nie, Merle Haggard nie był ani liturgistą ani moim współbratem zakonnym. Był jednym z najważniejszych współczesnych muzyków country. Zmarł w ubiegłym miesiącu, po długiej i ciężkiej chorobie, na swoim ranczo w Kalifornii, w dzień swoich 79. urodzin.

Sakramentarz tyniecki a Mszał Rzymski (5): Msze wotywne

16.05.2016

Kolejna partia euchologii Sakramentarza tynieckiego i Mszału Rzymskiego, którą trzeba ze sobą porównać, to formularze Mszy wotywnych.

W dalszej części używam skrótów:

Tin – Sakramentarz tyniecki

MReg – Missale Regulae (kopia papieskiego mszału z XIII w.)

"Pociechę przyniesie mi życie wieczne" - o. Jean Deshusses OSB

13.05.2016

To jest rodzaj glosy do mojego artykuliku z majowego "Oremus". W ramach cyklu o ważnych postaciach w historii liturgii napisałem zbiorczo o kilku bardzo ważnych XX-wiecznych badaczach źródeł łacińskich.

Sakramentarz tyniecki a Mszał Rzymski (4): Msze wspólne o świętych

9.05.2016

Commune sanctorum, czyli msze wspólne o świętych, to trzeci element do porównania Sakramentarza tynieckiego z Mszałem Rzymskim. Porównanie to wypada dość interesująco.

Sakramentarz tyniecki a Mszał Rzymski (3): Msze własne o świętych

4.05.2016

Drugi element euchologii, który należy ze sobą porównać to formularze Mszy własnych o świętych (Sanctorale).

W dalszej części używam skrótów:

Tin – Sakramentarz tyniecki

MReg – Missale Regulae (kopia papieskiego mszału z XIII w.)

Sakramentarz tyniecki a Mszał Rzymski (2): Msze roku liturgicznego

25.04.2016

Dzisiaj przedstawiam wynik porównania pierwszego elementu Sakramentarza tynieckiego z odpowiednią częścią Mszału Rzymskiego. Jest to Temporale, czyli formularze mszalne okresów roku liturgicznego.

 

W dalszej części używam skrótów:

Tin – Sakramentarz tyniecki

Sakramentarz tyniecki a Mszał rzymski (1): Wprowadzenie

18.04.2016

Na końcu cyklu o Sakramentarzu tynieckim (wpis z 5 lutego) zapowiadałem porównanie tej księgi z Mszałem Rzymskim, dla ustalenia relacji między tymi księgami. Chodzi o próbę określenia miejsca Sakramentarza tynieckiego w genealogii Missale Romanum, czyli o dość istotny aspekt historii naszej księgi. Spełniam niniejszym tamtą zapowiedź.

Jak wyglądała liturgia chrztu Mieszka I?

13.04.2016

Tym wpisem chcę uczcić Jubileusz 1050-lecia Chrztu Polski. Celowo zamieszczam ten wpis dzisiaj, w przeddzień prawdopodobnej rocznicy chrztu naszego księcia Mieszka. Spróbujmy, na ile jest to możliwe, opisać liturgię chrztu sprzed 1050 lat.

Początki rytu świecy w Polsce

9.04.2016

Jako postscriptum do mini-cyklu wpisów o rycie wręczenia świecy chrzcielnej chciałem dodać jeszcze świadectwo Pontyfikału Płockiego z XII wieku.

Z okazji Dnia Świętości Życia

4.04.2016

Znów wpis na tematy bieżące, związany z dzisiejszą uroczystością Zwiastowania, będącą Dniem Świętości Życia, jak też nawiązujący do przygotowywanego obywatelskiego projektu ustawy w pełni chroniącej życie poczęte, wspartego  wczorajszym głosem prezydium Episkopatu.

Świeca w liturgii chrzcielnej – w poszukiwaniu genezy obrzędu (4): podsumowanie

3.04.2016

Czas na podsumowanie danych, które analizowaliśmy w trzech poprzednich wpisach. Cały czas pytamy o genezę rytu wręczenia świecy w liturgii rzymskiej.

 

Świeca w liturgii chrzcielnej – w poszukiwaniu genezy obrzędu (3)

2.04.2016

W poprzednich wpisach śledziliśmy dzieje liturgicznego obrzędu wręczenia świecy neofitom. Doszliśmy do dwóch najstarszych ksiąg liturgicznych zawierających ten obrzęd, czyli do Sakramentarza z Saint-Denis i Sakramentarza Drogona. Obie księgi powstały w północnej Francji w IX w.

Ostatnio najpopularniejsze

Blog „Zasypywanie przepaści”
Przez ponad trzy miesiące nie dodawałem nowych wpisów na blogu. Ta przerwa nie była zamierzona, to po prostu tak wyszło, cały czas byłem czymś zaabsorbowany i nie miałem głowy do bloga. Teraz wracam do bardziej systematycznego dodawania nowych wpisów.
Blog „Katecheta? Obecny!”
Czasami moje życie zaczynają zmieniać ludzie, których właściwie nie znam. Których nigdy nie widziałam. I którym nie mam jak uścisnąć dłoni i powiedzieć z uśmiechem, prosto w oczy: dziękuję.
Blog „Zasypywanie przepaści”
Bywało w poprzednich latach, że po rekolekcjach Mysterium Fascinans pisałem krótko swoje wrażenia. Tym razem nie mogę tego zrobić, gdyż po raz pierwszy nie brałem w nich udziału. Nie mogę więc dzielić się swoimi osobistymi doświadczeniami, natomiast dotarły do mnie pewne echa „od ludzi...

O autorze

Zasypywanie przepaści

Maciej Zachara MIC

Marianin. Rocznik 1966. Absolwent Papieskiego Instytutu Liturgicznego na rzymskim "Anselmianum". Ojciec duchowny Seminarium Księży Marianów w Lublinie. Prezbiter wspólnoty neokatechumenalnej na lubelskiej Poczekajce. Odprawia Mszę św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Staszica w Lublinie. Stała współpraca z miesięcznikiem "Oremus".

Szczególne zainteresowania: historia liturgii chrztu i bierzmowania, rozwój obrzędów Mszy świętej, wzajemna relacja Mszałów Pawła VI i Piusa V.

Lubiane na Facebooku