18.11.2010, O spowiedzi podczas Mszy świętej
Najwyższy czas, aby sprowokować dyskusję na temat sprawowania sakramentu pojednania i pokuty podczas Mszy świętej.
Instrukcja "Eucharisticum mysterium" z 1967 roku - a więc już trochę czasu temu napisana - mowi, że "wytrwale należy przyzwyczajać wiernych, aby przystępowali do sakramentu pokuty poza Mszą św., zwłaszcza w określonych godzinach, tak aby jego udzielanie dokonywało się w spokoju i z prawdziwą ich korzyścią, jak również nie przeszkadzało im w czynnym uczestnictwie we Mszy świętej (EM 35)”.
Jak to przeżywać Mszę świętą, skoro stoi się pod konfesjonalem i czeka na spowiedź? Pewnie niektórzy powiedzą każdy moment jest dobry na pojednanie z Bogiem. To prawda, ale warto zatroszczyć się o głebokie uczestniczenie w Eucharystii, a nie tylko spędzenie godziny w kościele. Przecież Msza święta to Liturgia słowa i Liturgia ofiary. To wspólne modlitwy, śpiewy... Zjednoczenie z Jezusem, sprawowanie liturgii, zachowywanie określonych postaw zgromadzenia. A co z rozbiciem zgromadzenia eucharystycznego.
A jak się mają do tego w końcu sytuacje, gdy kapłan sprawujący Mszę świętą w pewnym momencie (np. podczas czytań lub kazania gloszonego przez drugiego księdza) idzie do konfesjonalu i spowiada? A gdzie intymność konfesjonału, cisza w kosciele, aby nie trzeba było domyślać się, co mówi spowiednik lub penitent?
Dużo pracy należy wykonać, aby zrozumieli to sami kapłani i ci, którzy Mszę świętą wybrali jako nalepszy moment na spowiedź świętą.
Najwyższy czas, aby sprowokować dyskusję na temat sprawowania sakramentu pojednania i pokuty podczas Mszy świętej.
Instrukcja "Eucharisticum mysterium" z 1967 roku – a więc już trochę czasu temu napisana – mowi, że "wytrwale należy przyzwyczajać wiernych, aby przystępowali do sakramentu pokuty poza Mszą św., zwłaszcza w określonych godzinach, tak aby jego udzielanie dokonywało się w spokoju i z prawdziwą ich korzyścią, jak również nie przeszkadzało im w czynnym uczestnictwie we Mszy świętej (EM 35)”.
Jak to przeżywać Mszę świętą, skoro stoi się pod konfesjonalem i czeka na spowiedź? Pewnie niektórzy powiedzą każdy moment jest dobry na pojednanie z Bogiem. To prawda, ale warto zatroszczyć się o głebokie uczestniczenie w Eucharystii, a nie tylko spędzenie godziny w kościele. Przecież Msza święta to Liturgia słowa i Liturgia ofiary. To wspólne modlitwy, śpiewy… Zjednoczenie z Jezusem, sprawowanie liturgii, zachowywanie określonych postaw zgromadzenia. A co z rozbiciem zgromadzenia eucharystycznego.
A jak się mają do tego w końcu sytuacje, gdy kapłan sprawujący Mszę świętą w pewnym momencie (np. podczas czytań lub kazania gloszonego przez drugiego księdza) idzie do konfesjonalu i spowiada? A gdzie intymność konfesjonału, cisza w kosciele, aby nie trzeba było domyślać się, co mówi spowiednik lub penitent?
Dużo pracy należy wykonać, aby zrozumieli to sami kapłani i ci, którzy Mszę świętą wybrali jako nalepszy moment na spowiedź świętą.
Dostarczamy wartościowe treści?
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
O tradycji udzielania bierzmowania w dzień oktawy...
Niedawno miniona oktawa Wielkanocy to dobra okazja do przypomnienia pewnej tradycji poświadczonej w niektórych źródłach... więcej
-
Posługi współczesnego Kościoła – recenzja ks. dr....
Zostałem jakiś czas temu poproszony o krótki komentarz do książki Dawida Makowskiego „Posługi współczesnego Kościoła.... więcej
-
Proste polskie propria – 4. niedziela wielkanocna
Dzielimy się z Wami nowym projektem Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego: Proste polskie propria to szansa na... więcej
Ks. Marcin Kołodziej
Urodzony 24 lipca 1981 roku, święcenia prezbiteratu przyjął 20 maja 2006 roku w Archikatedrze Wrocławskiej. Magisterium z teologii w zakresie liturgiki zdobył w 2005 na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Na tej uczelni w 2009 roku obronił licencjat, a w 2012 roku doktorat z teologii w zakresie prawa kanonicznego. Specjalizuje się w prawie liturgicznym. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Teologicznego w Krakowie. Należy do Rady kapłańskiej Archidiecezji Wrocławskiej oraz jest sekretarzem Komisji ds. liturgii Archidiecezji Wrocławskiej.