Katechumenat: sobota w oktawie
Przedostatni dzień oktawy. Pod tekstem formularza mszalnego po raz trzeci (i ostatni) zamieszczam komentarze nt. Komunii eucharystycznej neofitów.
Przy okazji, chciałem zwrócić uwagę na teologiczną ciekawostkę w pierwszym komentarzu pod tekstem, z anonimowej instrukcji „Quare nomina”. Obmycie nóg Apostołom przez Jezusa jest tam rozumiane przynajmniej jako figura chrztu a być może wręcz jako ich chrzest. Jest to chyba ostatni w historii ślad chrzcielnego rozumienia pedilavium.
Sobota
(GeV 494-498; Epistolarz z Würzburga; Ewangeliarz typu Pi)
[Kolekta] Boże, który pozwoliłeś nam świętować Twoją Paschę w radości ducha, daj nam, prosimy, zarówno radować się pomocą w doczesności jak i chlubić się wiecznymi owocami. Przez Pana.
Boże, odnowicielu i miłośniku niewinności, kieruj ku sobie serca Twych sług, aby nigdy nie odstąpili od światła Twej prawdy ci, których wyzwoliłeś z ciemności niewierności. Przez.
Epistoła: 1P 2,1-10
Ewangelia: J 20,1-9
Sekreta. Przyjmij, Panie, dary radującego się Kościoła, i, skoro dałeś mu powód do tak wielkiej radości, udziel mu owocu radości wiecznej.
[Prefacja] Zaprawdę godne… Abyśmy Ciebie pokornie błagali, żebyśmy mogli otrzymać ukazane nam dary Jezusa Chrystusa Pana naszego, którego dzieła zadatek otrzymaliśmy i abyśmy dzięki pewności zmartwychwstania Pana mogli otrzymać to co paschalny sakrament szczęśliwie przyniósł dla naszej nadziei. I dlatego z Aniołami…
[Communicatnes] Zjednoczeni z całym Kościołem obchodzimy zmartwychwstanie naszego Pana Jezusa Chrystusa itd.
[Hanc igitur] Przyjmij, Panie, Ofiarę Twych sług i całego ludu Twego, którą ofiarujemy Tobie także za tych, których zechciałeś odrodzić z wody i z Ducha Świętego, udzielając im odpuszczenia wszystkich grzechów, i abyś znalazł ich w Chrystusie Jezusie Panu naszym, prosimy Cię, Panie, abyś łaskawie ją przyjął. Za nich zanosimy do Twego majestatu błagalne modlitwy, abyś ich imiona nakazał zapisać w księdze życia. Napełnij dni nasze Twoim pokojem itd.
Postkomunia. Prosimy Cię, Panie, niech nasz duch przepełnia łaska paschalnego sakramentu, aby czyniła nas ona godnymi Twych darów.
* * *
Komentarze
O Komunii świętej
Instrukcja chrzcielna Quare nomina (Francja, IX w.)
Pytanie. Dlaczego odrodzeni przez źródło chrzcielne zaraz potem otrzymują sakramenty Ciała i Krwi Pana? Odpowiedź. Z pewnością dlatego, że w nich utwierdzone są wszystkie sakramenty chrześcijaństwa. Ponieważ i Zbawiciel, po tym jak obmył stopy Apostołów, przekazał im misteria swego Ciała i Krwi. Stąd On sam ukazując doskonałość tej rzeczy, mówi: „Kto spożywa Ciało moje i pije Krew moją, trwa we Mnie i Ja w nim”.
(Keefe, Water and the Word II, s. 585)
abp Magnus z Sens, Odpowiedź na kwestionariusz Karola Wielkiego (Sens, ok. 812 r.)
Na samym końcu [neofici] otrzymują Ciało i Krew Pana, aby stali się członkami Tego, kto dla nich poniósł mękę i zmartwychwstał i aby przez widzialne chleb i wino dusza posilała się pokarmem niewidzialnym, jak sam Pan mówi: „Ciało moje jest prawdziwym pokarmem i Krew moja jest prawdziwym napojem” (J 6,56) i „Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, trwa we Mnie i Ja w nim” (zob. J 6,57). Kościół zachowuje otrzymany od Pana zwyczaj przyjmowania Eucharystii, aby ten kto odrodził się z wody i z Ducha Świętego posilał się Ciałem Pana i pił Krew Jego tak aby umieszczony w Ciele Chrystusa i on sam trwał w Chrystusie a Chrystus w nim.
(Keefe, Water and the Word II, s, 270-271)
Dostarczamy wartościowe treści?
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
Rzym 2023 (I): pierwsze udane polowania
Minęło kolejne sześć lat i oto znowu jestem w Rzymie, na kolejnej Kapitule Generalnej mojego... więcej
-
21 rocznica „Wytycznych” Stolicy Apostolskiej, cz. 2:...
Dziś druga część rocznicowego wpisu. W jego ramach artykuł zamieszczony na stronie watykańskiej razem z... więcej
-
„Cicha procesja” po raz drugi przejdzie ulicami...
W sobotę, 19 marca 2022 uliczkami krakowskiego Starego Miasta już po raz drugi przejdzie „Cicha procesja”, analogiczna do wydarzenia odbywającego... więcej
-
19 mar
Toruń: Piękno liturgii w Liturgii godzin – spotkanie formacyjne we wtorek
Ośrodek liturgiczny „Mysterium fidei” organizuje w Toruniu kolejne spotkanie formacyjne… więcej
Maciej Zachara MIC
Urodzony w 1966 r. w Warszawie. Marianin. Rocznik święceń 1992. Absolwent Papieskiego Instytutu Liturgicznego na rzymskim "Anselmianum". W latach 2000-2010 wykładał liturgikę w WSD Księży Marianów w Lublinie, gdzie pełnił również posługę ojca duchownego (2005-2017). W latach 2010-2017 wykładał teologię liturgii w Kolegium OO. Dominikanów w Krakowie. Obecnie pracuje duszpastersko w parafii Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Bazylianówka w Lublinie. Ponadto jest prezbiterem wspólnoty neokatechumenalnej na lubelskiej Poczekajce, a także odprawia Mszę św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w rektoralnym kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Staszica w Lublinie....