Akademicka Droga Światła przeszła z Wawelu na Skałkę

Już po raz trzeci z katedry na Wawelu do sanktuarium św. Stanisława na Skałce przeszła w sobotę, 7 maja wieczorem Akademicka Droga Światła. Krakowskie nabożeństwo jest jedyną Drogą Światła w Polsce. Wraz ze studentami modlili się także kardynałowie Joachim Meisner z Kolonii i Franciszek Macharski z Krakowa.

W drodze z Wawelu na Skałkę młodzi rozważali czternaście stacji od Zmartwychwstania aż po Zesłanie Ducha Świętego. Modlitwa była oparta na tekstach Jana Pawła II.

Nabożeństwo Światła odbywa się w wigilię uroczystości św. Stanisława. Podczas nocnej modlitwy studenci rozważali także postać św. Stanisława i aktualność wartości, za które biskup ze Szczepanowa oddał swoje życie. To również hołd złożony Janowi Pawłowi II i dziękczynienie za nowego papieża Benedykta XVI.

Bazylika ojców paulinów, do której podążała Droga Światła, jest miejscem symbolicznym dla młodych ludzi. To właśnie tam ponad ćwierć wieku temu spotkał się z krakowską młodzieżą Jan Paweł II podczas swojej pierwszej pielgrzymki do Polski. – Wielu uczestników naszej Drogi Światła nie było jeszcze wówczas na świecie, ale słowa Ojca Świętego skierowane 25 lat temu do ich rówieśników, są wciąż aktualne i warte przypominania – podkreśla ks. Piotr Iwanek, duszpasterz akademicki Krakowa.

Trzecia Akademicka Droga Światła odbyła się w ramach X Chrześcijańskich Dni Żaka, które w tym roku przebiegają pod hasłem "Szukałem was – przychodzimy do Ciebie". – Rodzice tych młodych ludzi szli w Białym Marszu w 1981 r. z Błoń na Rynek, ale i oni mają już swój Biały Marsz, który uzupełnił tamten po śmierci Jana Pawła II. Młodzi pamiętają wszystko, co Papież dla nich zrobił i chcą, by to pozostało w nich żywe, by określenie "pokolenie JP2" nie było pustym sloganem. Dlatego Chrześcijańskie Dni Żaka to ciągły powrót do Jana Pawła II – twierdzi ks. Iwanek.

Pomysł Drogi Światła narodził się w Krakowie z potrzeby kontynuacji przeżywania tajemnic paschalnych, dlatego jest traktowana jako naturalna kontynuacja Akademickiej Drogi Krzyżowej ulicami Krakowa. Rozpoczyna się na Wawelu – w miejscu, gdzie w Wielkim Poście studenci kończą rozważania męki Chrystusa. Z dziedzińca wawelskiego młodzi wyruszają bulwarami wiślanymi w procesji światła do kościoła na Skałce. Podczas Drogi Światła studenci rozważają czternaście tajemnic Chrystusa zmartwychwstałego – od Zmartwychwstania, przez spotkanie z Marią Magdaleną, ukazanie się św. Tomaszowi, aż po Zesłanie Ducha Świętego. Krakowskie nabożeństwo powstało na wzór Drogi Światła, która została odprawiona w Roku Wielkiego Jubileuszu w Rzymie.

Idea Chrześcijańskich Dni Żaka zrodziła się w 1996 r. w czasie przygotowań do obchodów 15. rocznicy Białego Marszu. Zarówno zamach na Jana Pawła II jak i odpowiedź młodych ludzi w Krakowie wywoływały zdumienie. W Białym Marszu przeszło wówczas trzysta tysięcy osób, które wyrażały swą jedność bez względu na poglądy polityczne. W telegramie wysłanym 13 maja 1981 r. do Jana Pawła II, podpisanym przez Studentów Krakowa czytamy: "W związku ze zbrodniczym zamachem na życie Waszej Świątobliwości, studenci Krakowa odwołują Juvenalia ’81. Będzie to akt protestu przeciwko przemocy wobec naszego największego Przyjaciela i Pasterza jakim jesteś, Ojcze Święty".

Decyzja o odwołaniu Juwenaliów była dziełem Społecznego Studenckiego Komitetu Juvenaliowego, SZSP i NZS. Odwołane Juvenalia, które przekształciły się w Biały Marsz, stały się inspiracją do tworzenia Chrześcijańskich Dni Żaka. Po raz drugi Biały Marsz przeszedł ulicami Krakowa po śmierci Jana Pawła II, w przeddzień Jego pogrzebu. Ponad 800 tys. ubranych na biało osób wyraziło w ten sposób wdzięczność za wielki pontyfikat Papieża – Polaka. Biały Marsz Wdzięczności zakończył się na krakowskich Błoniach Eucharystią Świadków Miłosierdzia, w której uczestniczyło ponad milion osób.

na podst. KAI

 

 

Zobacz także