Baranek Boży
Niewinność Jezusa. Czytać Ewangelię tak, by o niej rozmyślać, ją tylko kontemplować.
Zadanie Jezusa
Nazajutrz zobaczył podchodzącego ku niemu Jezusa i rzekł: „Oto Baranek Boży, który gładzi grzech świata. To jest Ten, o którym powiedziałem: Po mnie przyjdzie Mąż, który mnie przewyższył godnością, gdyż był wcześniej ode mnie. Ja Go przedtem nie znałem, ale przyszedłem chrzcić wodą w tym celu, aby On się objawił Izraelowi”.
Jego imię
Jan dał takie świadectwo: „Ujrzałem Ducha, który zstępował z nieba jak gołębica i spoczął na Nim. Ja Go przedtem nie znałem, ale Ten, który mnie posłał, abym chrzcił wodą, powiedział do mnie: Ten, nad którym ujrzysz Ducha zstępującego i spoczywającego na Nim, jest Tym, który chrzci Duchem Świętym. Ja to ujrzałem i daję świadectwo, że On jest Synem Bożym”. (J 1.29 – 34)
Takie dałbym tu śródtytuły.
Jezus podchodzi do Jana, a ten natchniony prorokuje: określa zadanie Jezusa – zgładzenie grzechu „świata”. Wypowiada słowa Boże – słowa bez żadnej przemocy, słowa niczego nie nakazujące, a obwieszczające to, co się zaczęło dziać i to, co się stanie. Słowa te symbolicznie wskazują na przymiot Jezusa, który dla wykonania Jego zadania jest kluczowy.
Niewinność. Baranek paschalny, Baranek ofiarny na rzeź przeznaczony, Ten, którego całe zgromadzenie Izraela zabije o zmierzchu, jest niewinny. Zbawczości Jezusowej ofiary nie ustanawia tylko dobrowolne oddanie życia w szlachetnej sprawie. Tak w ludzkich dziejach umierało wielu, a ich śmierć nie miała mocy zgładzenia grzechu „świata”.
Jan proroczo odsłania kluczowy przymiot natury Jezusa, który dla spełnienia zadania ma znaczenie podstawowe: Oto Niewinność Boża, która gładzi grzech „świata”. Jaka ona jest? Baranek jest jednym z symboli niewinności.
Wielorakość tej symboliki – dziecko, dziewica, baranek – pozwala myśleć o niewinności, która ma przymioty. Niewinność dziecka wzrusza, dziewicy zachwyca i onieśmiela. Pierwsza jest krucha, druga łagodnie wyniosła. A jaka jest niewinność baranka?
Niewinność zwierzęcia – nieutracalna. Baranek jest ufny i łagodny – żadnej przemocy. Każdy może go skrzywdzić, jest bezsilny. Można śmiać się z jego bezradności. A przecież da się lubić, zachwyca dzieci. Jaka jest Niewinność Boża Jezusa?
Dostarczamy wartościowe treści?
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
O tradycji udzielania bierzmowania w dzień oktawy...
Niedawno miniona oktawa Wielkanocy to dobra okazja do przypomnienia pewnej tradycji poświadczonej w niektórych źródłach... więcej
-
Posługi współczesnego Kościoła – recenzja ks. dr....
Zostałem jakiś czas temu poproszony o krótki komentarz do książki Dawida Makowskiego „Posługi współczesnego Kościoła.... więcej
-
Proste polskie propria – 4. niedziela wielkanocna
Dzielimy się z Wami nowym projektem Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego: Proste polskie propria to szansa na... więcej
Marian Grabowski
Dr hab. fizyki teoretycznej, profesor zwyczajny nauk humanistycznych. Kierownik Zakładu Filozofii Chrześcijańskiej Wydziału Teologicznego UMK w Toruniu. Zajmuje się aksjologią nauki, etyką, antropologią filozoficzną. Autor m.in. książek: "Historia upadku", "Pomazaniec. Przyczynek do chrystologii filozoficznej", "Podziw i zdumienie w matematyce i fizyce".