Bezkompromisowe Alleluja

Chrystus zmartwychwstał. Prawdziwie zmartwychwstał! I czego by tu teraz posłuchać (w tych nielicznych chwilach, wolnych od śpiewania nieustannego Alleluja)... Coś się znajdzie. Ale proszę nie spodziewać się radosnych pląsów, rytmicznych podrygów, klaskania, przeszkadzajek.

Cóż poradzę, że Zmartwychwstanie w moim przeżywaniu to zawsze bardziej majestat, moc i potęga, niż po prostu radość. Będzie więc potężnie, majestatycznie, z siłą i (bez obrazy) po męsku.

Zacznę nieco klasycznie, powiedzmy, że od królewskiego majestatu.

  1. J. S. Bach – Oratorium wielkanocne – Sinfonia. Collegium Vocale Gent, dir. Philippe Herreweghe
    A to tylko początek tego paschalnego oratorium…

  2. Heinrich Ignaz Franz von Biber – Missa Bruxellensis – Kyrie. La Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations, dir. Jordi Savall
    Mimo że nie ma żadnych przesłanek, które przypisywałyby tę mszę do Wielkiej Nocy, ja nie mogę się od takich skojarzeń opędzić, pewnie ze względu na wielką wystawność tego utworu, wydobytą w tym nagraniu przez Jordi Savalla. Niezwykła jest polichóralna przestrzeń salzburskiej (a to ci!) katedry, do której utwór został napisany i w której został nagrany (w Brukseli tylko znaleziono manuskrypt). Posłuchajcie tego pogłosu i wybiegnijcie myślą w stronę pierwotnego znaczenia słów Kyrie eleison, które były bardziej uznaniem wielkości i mocy Boga, niż prośbą o jego zmiłowanie.

  3. Arvo Pärt – Berliner messe – Credo. Estonian Philharmonic Chamber Choir, Tallinn Chamber Orchestra, dir. Tõnu Kaljuste
    Mszę berlińską napisał Arvo Pärt na uroczystość zesłania Ducha Świętego, Credo świetnie wpisuje się w rzeczywistość Wielkanocną.

  4. Alleluia: Ressurexi Tamquam, Laudate Pueri – Ensemble Organum, Marcel Peres
    Wkraczamy na teren Mocy. To chorał benewentyński, paschalne Alleluja.

  5. Fragment wielkanocnego hymnu z góry Athos – Mnisi z Vatopaid
    Mnisi z góry Athos w swoim śpiewie wielkanocnym.

  6. Crucem Sanctam subiit – Ensemble Organum, Marcel Peres
    „Przywdziawszy Krzyż Święty, piekła króla powziął w pęty, wszechmocy szatę jest odział i dnia trzeciego jest powstał. Alleluia”. Średniowieczna antyfona, tu w nagraniu pochodzącym z płyty Ensemble Organum „Le Chant Des Templiers: Manuscrit Du Saint–Sépulcre”. Mówią, że to hymn templariuszy (stąd ten koń i zbroja, za które przepraszam), ale skoro możemy znaleźć ten śpiew w Liber Usualis, to traktuję go jako własność całego Kościoła, nie tylko legendarnego zakonu.

  7. Chorał starorzymski – Alleluia Dominus regnavit – Ensemble Organum, Marcel Peres
    Pochodzące ze starorzymskich nieszporów paschalnych, potężne i bezkompromisowe Alleluja – nie ma ucieczki.

Słucham tego śpiewu i myślę sobie: jakże naiwni byli ci, którzy sądzili, że „kamień wagi wielkiej” załatwi sprawę… Błogosławionego świętowania Chrystusowego Zwycięstwa!

Powyżej udostępniliśmy playlistę z serwisu YouTube®, umożliwiającą przesłuchanie kolejno 7, wybranych przez autora, fragmentów z tego serwisu.

 

Zobacz także