Co zaśpiewać na Mszy? Święto św. Tomasza Apostoła, rok C

„Niewierny”, ale święty Apostoł, wspominany przez nas imiennie w liturgii po 2000 lat. Dotykał Zmartwychwstałego, wyznał w Niego żarliwie wiarę i oddał za Niego życie po latach apostolskiej posługi, a jednak sam Jezus wyżej od niego postawił wiarę nie potrzebującą dowodów. Naszą wiarę. Świętujmy zatem tę ogromną łaskę i wyzwanie, jakimi jest wiara w Jezusa Chrystusa.

Wejście: Ludu kapłański (t. i m.: L. Deiss)

Pieśń ta na początku liturgii wprowadzi nas w świętowanie apostolskości Kościoła. Niezależnie od siły naszej wiary, jesteśmy powołani przez Pana do bycia współobywatelami świętych i domownikami Boga (I czytanie).

Przygotowanie darów: Boże mój, Boże, szukam Ciebie (m.: P. Bębenek, Niepojęta Trójco II)

Historia spotkania Tomasza ze Zmartwychwstałym Chrystusem to dla mnie opowieść o naturze naszej wiary, która potrzebuje przede wszystkim obcowania z Bogiem, jak największej bliskości z Nim. To, że nie potrzebujemy twardych dowodów istnienia Boga nie oznacza przecież, że nie pragniemy „namacalnie”, jak Tomasz czuć Jego obecności i działania. W proponowanej przeze mnie pieśni Pawła Bębenka ta tęsknota pięknie i intensywnie się wyraża.

Komunia: Zbliżam się w pokorze (Siedl.)

Tomasz dotykał Chrystusa Zmartwychwstałego. Jak blisko Niego musiał stać, jak intensywnie Go odczuwać. Zastanawiam się, jak wyglądałoby moje życie, gdybym zachował taką zdolność adekwatnego odczuwania intensywności Komunii Świętej. Mimo (ale i dzięki!) zasłon, które kryją Chrystusa w Liturgii, niesamowita jest bliskości z Nim w Eucharystii. Spróbujmy zachwycić się nią w dziękczynieniu, któremu ramy nadaje w mojej propozycji hymn innego Tomasza – dominikanina z Akwinu.

Uwielbienie: Jezu, ufam Tobie (m.: P. Bębenek, Niepojęta Trójco II) lub Modlitwa Jezusowa (m.: M. Dzieciątko)

Pan mój i Bóg mój!

Pozwoliłem sobie zaproponować tutaj Państwu między innymi pieśń własnego autorstwa. Zainspirowana formułą modlitwy jezusowej, pozwala kontemplować imię i osobę Chrystusa, Syna Boga Żywego. Głosy należy wprowadzać stopniowo, w kolejności: sopran, alt, tenor, bas, tenor II. Mam nadzieję, że pieśń przysłuży się modlitwie Państwa zgromadzeń.

Zakończenie: Pieśń o nadziei (m.: D. Kusz OP, Niepojęta Trójco II)

Pieśń ta podsumowuje piękno naszego powołania do grona świętych i (w solowych wersetach) wyraża prośbę o przewodnictwo na ścieżkach wiary.

Zobacz także