Czas na Hieronima

Życząc błogosławionego czasu Wielkiego Postu i prosząc o modlitewne wsparcie

Minęło dużo czasu, odkąd zacząłem na serio zajmować się traktatem De musica dominikańskiego teoretyka muzyki z końca XIII w., Hieronima z Moraw. To były lata wielu błogosławieństw. Dość pomyśleć o pracy w duszpasterstwie akademickim, o młodych parach, które stamtąd wyszły, a i o powołaniach do życia zakonnego. Przez te lata utarło się też niestety pojęcie chorału wg Hieronima – nieszczęśliwe, bo mieszające wiedzę, hipotezy i eksperymenty. A teraz mam wreszcie czas, żeby do pracy nad Hieronimem wrócić, a na koniec podzielić się owocami poznania.

Jakby mało było tego, że sam traktat jest ciekawy, to nie brak interesującej literatury na jego temat. Ci, którzy w traktacie poszukiwali praktycznych wskazówek dla śpiewaków, z pewnością znają klasyczną już monografię The Sound of Medieval Song. Ornamentation and Vocal Style according to the Treatises Timothy’ego McGee. Jej poznanie dopiero przede mną.

Mam pewne pomysły, w jaki sposób dzielić się zdobytą wiedzą na sposób praktyczny, być może jeszcze przed napisaniem całości. Na pewno nie będzie to na blogu. Raczej w żywej formie. W końcu traktat Hieronima to podręcznik, więc warto go wykorzystać w nauczaniu chorału.

Zrozumiałe, że wobec ogromu przedsięwzięcia myśl o napisaniu paru słów na blogu będę traktował raczej jako pokusę niż duszpasterskie zadanie.

Wszystkim odwiedzającym stronę liturgia.pl życzę, aby pogłębianie wiedzy o liturgii skutkowało większą miłością do Boga i bliźnich. Wielu łask paschalnych!


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Błażej Matusiak OP

Błażej Matusiak OP na Liturgia.pl

Obecnie w dominikańskim klasztorze w Pradze. Publikacje: Hildegarda z Bingen. Teologia muzyki (Kraków 2003); recenzje płytowe w Canorze, cykl audycji „Musica in Ecclesia” w Radiu Józef.