Czy ateizm jest super-religią?

Daily Mail donosi o nowym genialnym (kolejnym obok norm krzywizny ogórków) projekcie ustawodawstwa unijnego. Tym razem twórcy projektu chcą ateistom dać prawo do składania pozwów na organizacje, które w swoich pomieszczeniach umieszczają symbole religijne.

Dla tych, którzy śledzą, co w UE piszczy to nic nowego. Podobne projekty już się pojawiały, a niektóre z nich przeszły. Dotychczas ustawy obejmowały pojedyncze kraje (np. Francję). Nie będę się rozwodził nad szczegółami. Zaintrygowało mnie bowiem co innego: zasada. Ta jest wielce ciekawa.

Wydaje się bowiem, że na mocy prawa wolności do wyznawania religii, uznano ateizm za religię. Co więcej, religię nieistnienia Boga zrównano z pozostałymi religiami. Sęk tkwi w tym, że ateizm nie posługuje się symbolem koła albo cyrkla. Przeciwnie, symbolem łączącym wyznawców ateizmu jest pusta ściana.

Poza skrajnymi przypadkami – gwiazda Dawida, sierp księżyca czy posąg Buddy nie razi chrześcijan. Krzyż jednak razi i obraża (sic!) ateistów. Dlatego domagają się usunięcia go z przestrzeni publicznej. Wydaje się wobec tego, że ateizm to nie tylko religia ale fanatyczna religia, wroga wszelkim innym. Takiej to religii UE chce dać prawo wolności i – zwróćcie na to uwagę – zwalczania innych religii. Wobec tego, to nie tylko religia, ale super-religia. Jedna ponad wszystkie.

Zgodziłbym się na podobne ustawodawstwo pod warunkiem, że koledzy ateiści przyznają się do tego, że swoje poglądy opierają na wierze, podobnie jak inni wyznawcy. To się jednak nie stanie, ponieważ wówczas musieliby zrezygnować z "oświeconego" charakteru swojej wiary. Zamienić "oświecony" ateizm na ateizm religijny, podobnie jak zamienić "oświecone" chrześcijaństwo na wiarę w Chrystusa, nie jest łatwo. Ale chwileczkę… Równie trudno jest wyznawać i praktykować kult pustej ściany.


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Tomasz Grabowski OP

Tomasz Grabowski OP na Liturgia.pl

Od początku zaangażowany w działalność Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego, w latach 2005-2010 jego dyrektor, a od przekształcenia w Fundację – prezes w latach 2010-2016. Od września 2016 r. prezes Wydawnictwa Polskiej Prowincji Zakonu Kaznodziejskiego „W drodze” w Poznaniu i stały współpracownik Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.