Czyja jest przyszłość?

Jako że muszę do pracy dojeżdżać busem, chcąc nie chcąc słucham RMF FM. No, może "słucham" to za dużo powiedziane. Zwykle zaraz po wejściu otwieram książkę i wyłączam się, ale czasem co nieco usłyszę.

Parę dni temu w ucho wpadła mi końcówka jakiegoś newsa z Paryża. Sama końcówka, nie mam pojęcia czego dotyczyła całość. Paryski korespondent radia, z charakterystycznym "korespondendzkim" zaśpiewem zakończył podawanie wiadomości przytoczeniem: "Przyszłość należy do młodych – cieszy się paryski nastolatek".

Siedziałem przez chwilę i trawiłem tę rewelację, próbując też hipotetycznie zrekonstruować treść newsa, która może pozwoliłaby – poprzez ukontekstualnienie – jakoś zmniejszyć natężenie idiotyczności ostatniego zdania. Ponieważ tu wyobraźni mi nie stało, przeszedłem płynnie do zastanawiania się, kto temu biedakowi i jemu podobnym nawkładał do głowy takich rzeczy. Nie dość, że to bzdurne, to jeszcze szkodliwe. 

Bzdurne bo przyszłość w oczywisty sposób należy do starych. Jeśli młodzi chcą mieć jakąś przyszłość, muszą przestać być młodymi. 

Szkodliwe, bo wzięte zbyt na serio, uwiąże owych młodych do ich młodości. Razem z charakterystyczną dla niej głupotą i brakiem odpowiedzialności (dla jasności – piszę to wspominając własną nastoletniość).

"Przyjmuj spokojnie co ci lata doradzają, z wdziękiem wyrzekając się spraw młodości" (Desiderata) 


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Tomasz Dekert

Tomasz Dekert na Liturgia.pl

Urodzony w 1979 r., doktor religioznawstwa UJ, wykładowca w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie. Główne zainteresowania: literatura judaizmu intertestamentalnego, historia i teologia wczesnego chrześcijaństwa, chrześcijańska literatura apokryficzna, antropologia kulturowa (a zwłaszcza możliwości jej zastosowania do poprzednio wymienionych dziedzin), języki starożytne. Autor książki „Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama” (WAM, Kraków 2007) i artykułów m.in. w „Teofilu”, „Studia Laurentiana” i „Studia Religiologica”. Mąż, ojciec czterech córek i dwóch synów.