Gra o Męce Pańskiej w wykonaniu Scholi Teatru Węgajty

Schola Teatru Węgajty wystawiła w piątek w bydgoskim kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa "Ludus Passionis", czyli "Grę o Męce Pańskiej". W inscenizacji tego obszernego dramatu liturgicznego bierze udział międzynarodowa obsada - zarówno profesjonalni muzycy, jak i aktorzy, plastycy czy teologowie. Przedstawienie odbyło się w ramach 14. Międzynarodowego Festiwalu Musica Antiqua Europae Orientalis.

Carmina Burana to antologia pieśni łacińskich pochodzących z bawarskiego klasztoru Benediktbeuern, dziś przechowywana w Monachium. Oprócz pieśni, w XIII-wiecznym rękopisie, znajduje się kilka dramatów religijnych, w tym – dwie Pasje. Utwór wystawiony przez Scholę Teatru Węgajty to obszerny dramat w języku łacińskim, obejmujący najistotniejsze sceny z historii Męki Pańskiej.

Pierwotnie utwór ten był wykonywany w ramach liturgii. Posiada także śpiewane dialogi oparte na bazie chorału gregoriańskiego. – Kościół to jedyne miejsce, gdzie można tę sztukę pokazać. Tworzy naturalną scenografię. Połowa ludzi na pewno przychodzi tylko po to, by zobaczyć teatr, ale pozostali zdają sobie sprawę, że jest to coś więcej – głęboka i najprawdziwsza modlitwa – tłumaczy Johann Wolfgang Niklaus, reżyser.

Gospodarz bydgoskiej świątyni, ks. prałat Bogdan Jaskólski, podkreśla, że takie inicjatywy kulturalno-religijne inspirują ludzi do modlitwy i współprzeżywania. – Wzbogacenie liturgii przez misteria i dramaty było mocno spopularyzowane w wiekach średnich, dlatego podczas naszego przedstawienia nie używamy iluminacji elektrycznej. Wszystko rozgrywa się przy zapalonych świecach. To naprawdę "pachnie wiekami" – objaśnia ks. Jaskólski.

Mieszkająca na Warmii Katarzyna Jackowska wciela się w postać Marii Magdaleny. Jej zdaniem, tego rodzaju teatr działa nie tylko na umysł, ale też na uczucia zarówno aktorów, jak i widzów. – Ja sama przeżywam to bardzo mocno. Mam wrażenie takiego "podczepienia" pod wydarzenie, które dzieje się nieustannie od wieków. Przekaz artystyczny jest tylko narzędziem, ważniejszy jest przekaz duchowy – tłumaczy.

Schola Teatru Węgajty powstała w 1994 roku i działa w ramach Stowarzyszenia Teatr Węgajty oraz Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie. Zespół tworzą śpiewacy, aktorzy, muzycy, plastycy, teatrolodzy i muzykolodzy pochodzący z 6 krajów europejskich. Działalność Scholi skupia się na praktykowaniu chorału gregoriańskiego i konfrontowaniu go z żywą tradycją śpiewu sakralnego.

14. Międzynarodowy Festiwal Musica Antiqua Europae Orientalis to bogata prezentacja solistów i zespołów, które sięgają do religijnych korzeni oraz muzyki sakralnej. Dwukrotnie MAEO przeniósł się do sakralnych wnętrz – oprócz Scholi Teatru Węgajty, która wystąpiła w Bydgoszczy, "muzykę złotego wieku" zaprezentował w zabytkowym kościele św. Małgorzaty w Kościelcu Zespół Puzonów Renesansowych "Trombastic". Festiwal zakończy się 29 września.

inf. KAI

 

 

Zobacz także