„Ikony w Polsce” – prezentacja albumu ks. prof. Janochy

Album pt. „Ikony w Polsce. Od średniowiecza do współczesności” autorstwa ks. prof. Michała Janochy, historyka sztuki z UKSW zaprezentowano 26 listopada w Muzeum Narodowym w Warszawie. Niezwykła książka zawiera ponad 400 całostronicowych fotografii ikon ze wszystkich polskich muzeów, cerkwi i kolekcji prywatnych.

Publikację pozytywnie ocenił rektor Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie ks. dr. Jerzy Tofiluk, podkreślając, że pisarstwo ks. prof. Janochy dowodzi, iż „o ikonach można pisać bardzo dobrze i profesjonalnie, łącząc historię sztuki z teologią ikony”. – Ksiądz profesor, publikując ten album, uświadomił nam, że ikona może pełnić misję dawania świadectwa Kościoła niepodzielonego – podkreślił prawosławny duchowny.

Album składa się z dwóch części. W pierwszej, zatytułowanej „Historia i teologia”, autor omawia podstawowe zagadnienia związane z teologią ikony. Wyjaśnia czym jest, umiejscawia ją w przestrzeni świątyni oraz w życiu liturgicznym, pisze o roli ikony w przybliżaniu duchowego świata temu światu. W tej części znalazł się także krótki rys historyczny kształtowania się ikony ukraińskiej, białoruskiej i rosyjskiej. Jest też kilka uwag o współczesnym malarstwie ikonowym.

Druga część książki jest znacznie obszerniejsza i składa się z 400 stron, które stanowią swoistą galerię ikon. Zaprezentowano je według poszczególnych tematów ikonograficznych: najpierw ikony przedstawiające Trójcę Świętą, Chrystusa, Matkę Bożą, następnie tzw. ikony świąteczne i ikony świętych.

Ks. prof. Janocha prezentuje w albumie ponad 300 reprodukcji ikon, które przechowywane są w świątyniach prawosławnych, greko- i rzymskokatolickich, oraz w muzeach i kolekcjach prywatnych na terenie Polski. Podkreśla, że chciał pokazać całą różnorodność malarstwa ikonowego, nie tylko ikony – jak powiedział – „z najwyższej półki”, ale również i inne, ludowe. Autorem większości zdjęć jest Zbigniew Dubiel.

Interesujący projekt graficzny przygotował prof. Maciej Buszewicz. Album nawiązuje do stylistyki ikony. Książka, podobnie jak ikony, jest bogato złocona. Posiada złoty grzbiet i elementy okładki. Na okładce wykorzystano reprodukcję XV-wiecznej ikony świętych Kosmy i Damiana.

Prezentację w Muzeum Narodowym w Warszawie uświetnił śpiew pieśni cerkiewnych w wykonaniu Chóru Prawosławnego Seminarium Duchownego pod kierownictwem Macieja Leszczyńskiego. Fragmenty książki przeczytała Krystyna Czubówna.

inf. KAI

 

 

Zobacz także