Jaki Kościół, tacy…

Czasami jak patrzę na różnych naszych kościelnych skandalistów to się zastanawiam, skąd się w tym wszystkim bierze taka jakaś miernota, dusząca miałkość.

Ot, ostatnio jeden ksiądz miał sen (a w każdym razie mówił, że miał). W tym śnie odwiedził niebo, gdzie były pokoje dla lesbijek, gejów itd. a potem rozmawiał z Panem Jezusem, który mu radośnie oznajmił, że to, iż jest to sprzeczne z Pismem i Tradycją to dlatego, że On sam od zawsze robi to, co jest sprzeczne z Pismem i Tradycją. Oczywiście blogosfera się zagotowała, jedni krzyczą, że herezja, inni, że trzeba nam takich duszpasterzy jako ten, takich co to rozumieją Ewangelię. Znaleźli się nawet tacy, co napisali do Gazety Wyborczej, aby obronić owego księdza przed zarzutem herezji. Itd. Itd.

Patrzę na to z półotwartymi ustami i opadłymi witkami. Chyba zbyt jestem przyzywyczajony do wielkich w swojej transgresywności idei gnostyków, do głębi błędu arian, do logicznej w swej zaciekłości i głęboko ugruntowanej w pewnej szlachetnej tradycji, pomyłki Nestoriusza. A tu? Głupawe sny (które – jak słusznie zauważyła moja żona – stają się tu medium, w które należy wierzyć bardziej niż w to, co mówi Pismo i Tradycja), radosno-różowy Pan Jezus i „żadnej dystynkcji w rozumowaniu”, że zacytuję poetę. Aż ciarki przechodzą. Czyżby to było już tak, że jaki Kościół, tacy heretycy?


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

  • Dom

    „Wiemy, że Jego Ciało nie może być obecne, jeśli nie odbyła się przedtem konsekracja przez... więcej

  • Urlop na Wielki Piątek

    Episkopat zadbał o to, by uroczystość Objawienia Pańskiego była dniem wolnym od pracy. Z pewnością była to... więcej

  • Ze wspomnień ministranta. Amory

    „Ministrant ma być ministrantem nie tylko przy ołtarzu, ale i poza kościołem” − grzmiała nam... więcej

Tomasz Dekert

Tomasz Dekert na Liturgia.pl

Urodzony w 1979 r., doktor religioznawstwa UJ, wykładowca w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie. Główne zainteresowania: literatura judaizmu intertestamentalnego, historia i teologia wczesnego chrześcijaństwa, chrześcijańska literatura apokryficzna, antropologia kulturowa (a zwłaszcza możliwości jej zastosowania do poprzednio wymienionych dziedzin), języki starożytne. Autor książki „Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama” (WAM, Kraków 2007) i artykułów m.in. w „Teofilu”, „Studia Laurentiana” i „Studia Religiologica”. Mąż, ojciec czterech córek i dwóch synów.