Kantyk Katarzyny Ricci
Przypomniałam sobie jedno z najpiękniejszych doświadczeń liturgicznych zeszłego Wielkiego Postu.
Na warszawskim Służewie, w piątki wielkopostne, po nabożeństwie Drogi Krzyżowej śpiewany był Kantyk Katarzyny z Ricci. Kantyk składa się z szeregu cytatów biblijnych dotyczących Męki Jezusa, a od strony muzycznej oparty jest na tonach gregoriańskich. (więcej o kantyku i nagranie tu).
Jest w moim odczuciu zupełnie zachwycający. Zawsze największe wrażenie robi na mnie piękno wypływające z prostoty. A prostota jest tu uderzająca: jeden samotny kantor, na klęczkach, w totalnie ciemnym kościele (z jedynym światłem na Krzyż), śpiewa powtarzalną melodię z długimi odstępami ciszy między jednym wersem a drugim.
W ten sposób powstaje niezwykła przestrzeń dla modlitwy. Jest to wołanie do Boga w takim natężeniu ciszy, że nie sposób się jej nie poddać i nie zwrócić swoich myśli ku Niemu.
Myślę, że to kolejny dowód na to, że chorał ma w sobie ogromną siłę. Mimo, że z łacińskiego tekstu rozumiałam tylko fragmenty, muzyka dopowiadała resztę modlitwy.
Jak chorał funkcjonuje we współczesnym Kościele? W tym przypadku: kantor śpiewa, pozostali modlą się słuchając. Taka forma ma sens, mimo że większość aktywności jest po stronie kantora. Znacznie trudniej o formy, w których wierni też śpiewają.
Dostarczamy wartościowe treści?
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
Liturgia w soczewce: II niedziela Wielkiego Postu,...
„Liturgia w soczewce” to nowa propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli... więcej
-
„Trzy sekrety. Rekolekcje dla małżeństw” – recenzja...
Autorzy „Trzech sekretów. Rekolekcji dla małżeństw”, Dana i Amber Dematte, zapraszają czytelnika, czy może trafniej... więcej
-
Liturgia i edukacja (część 3): reedukacja pragnienia...
Jesteśmy stworzeni dla adorowania Boga, nie zaś dla czczenia fałszywych bożków rasizmu, bigoterii, własnej “ważności”,... więcej
Urszula Rogala
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (specjalność: kompozycja). Komponuje utwory solowe, kameralne, chóralne i orkiestrowe, a także muzykę filmową i liturgiczną. Jej kompozycje były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą, między innymi podczas paru edycji Uczniowskiego Forum Muzycznego (m.in. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego), podczas cyklu koncertów symfonicznych w ramach projektu Nova Hereditas, na wielu koncertach w Akademii Muzycznej im. F. Chopina, a także podczas koncertu członków orkiestry Opéra Royal de Wallonie (Belgia). Od wielu lat śpiewa i dyryguje w scholach parafii oo. Dominikanów na Służewie w...