„Kto z was jest bez grzechu” czyli o tym, że Bóg nie jest religijny

Jutrzejsza perykopa ewangeliczna, o kobiecie złapanej na cudzołóstwie (J 8,1-11), jest dla mnie jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszych tekstów Nowego Testamentu. Jest też najbardziej kratofaniczna, i w klasycznym Ottowskim sensie numinotyczna - czytam ją z fascynacją i drżeniem.

Bóg wymusza tu miłosierdzie na ludziach przekonanych, że są narzędziem Boskiej sprawiedliwości. Wymusza je, każąc im przyjąć Swoją własną perspektywę, niezakłóconą przez to, co nazywamy religią. 

W tamtej sytuacji wolałbym chyba być tą kobietą.

 


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Tomasz Dekert

Tomasz Dekert na Liturgia.pl

Urodzony w 1979 r., doktor religioznawstwa UJ, wykładowca w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie. Główne zainteresowania: literatura judaizmu intertestamentalnego, historia i teologia wczesnego chrześcijaństwa, chrześcijańska literatura apokryficzna, antropologia kulturowa (a zwłaszcza możliwości jej zastosowania do poprzednio wymienionych dziedzin), języki starożytne. Autor książki „Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama” (WAM, Kraków 2007) i artykułów m.in. w „Teofilu”, „Studia Laurentiana” i „Studia Religiologica”. Mąż, ojciec czterech córek i dwóch synów.