„Kto z was jest bez grzechu” czyli o tym, że Bóg nie jest religijny
Jutrzejsza perykopa ewangeliczna, o kobiecie złapanej na cudzołóstwie (J 8,1-11), jest dla mnie jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszych tekstów Nowego Testamentu. Jest też najbardziej kratofaniczna, i w klasycznym Ottowskim sensie numinotyczna - czytam ją z fascynacją i drżeniem.
Bóg wymusza tu miłosierdzie na ludziach przekonanych, że są narzędziem Boskiej sprawiedliwości. Wymusza je, każąc im przyjąć Swoją własną perspektywę, niezakłóconą przez to, co nazywamy religią.
W tamtej sytuacji wolałbym chyba być tą kobietą.
Dostarczamy wartościowe treści?
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
„Trzy sekrety. Rekolekcje dla małżeństw” – recenzja...
Autorzy „Trzech sekretów. Rekolekcji dla małżeństw”, Dana i Amber Dematte, zapraszają czytelnika, czy może trafniej... więcej
-
Liturgia i edukacja (część 3): reedukacja pragnienia...
Jesteśmy stworzeni dla adorowania Boga, nie zaś dla czczenia fałszywych bożków rasizmu, bigoterii, własnej “ważności”,... więcej
-
Biblijna Droga Krzyżowa: Sąd u Piłata
Ja jednakże chciałbym odezwać się do Najwyższego i radbym się z Bogiem rozprawić (...). Ileż... więcej
Tomasz Dekert
Urodzony w 1979 r., doktor religioznawstwa UJ, wykładowca w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie. Główne zainteresowania: literatura judaizmu intertestamentalnego, historia i teologia wczesnego chrześcijaństwa, chrześcijańska literatura apokryficzna, antropologia kulturowa (a zwłaszcza możliwości jej zastosowania do poprzednio wymienionych dziedzin), języki starożytne. Autor książki „Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama” (WAM, Kraków 2007) i artykułów m.in. w „Teofilu”, „Studia Laurentiana” i „Studia Religiologica”. Mąż, ojciec czterech córek i dwóch synów.