Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci w nią kamieniem
Bije w oczy psychologiczne nieprawdopodobieństwo tej sceny. Niektórzy, sądzę, trzymają już kamienie w garści. Ci, którzy przyprowadzili niewiastę są w dobrym prawie. A tu tylko jedno zdanie i się rozchodzą. Ono nie pasuje do klimatu całego wydarzenia. Musi „upaść na ziemię”, któż je przyjmie w tym tłumie oczekującym z jednej strony złej uciechy, z drugiej sprawiedliwości na cudzołożnicę? Trzeba być kimś prawym i być poza tym klimatem, by właściwie zareagować na polecenie Jezusa. Oni zaś nie przyszli na rekolekcje, chcą przemocy, która wiąże się z seksualnością. Lubią to samo, co czytelnicy tabloidów – seks i przemoc: mieszanka, która oszałamia. Mają grzechy, mają ich dużo, to pragnienie przemocy też jest grzeszne, ale co z tego. Co innego ciągnie teraz przemożnie. Nie mogą się rozejść jak potulne baranki. To po prostu niemożliwe. Tłumy, by móc rozkoszować sie widokiem przemocy i zabijania, naginały do swojej woli cezarów, a tu miałyby ustąpić wobec tego jednego zdania. Co tu się dzieje? Jak Jezus opanował ten tłum?
Dostarczamy wartościowe treści?
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
Warszawa: Za miesiąc koncert finałowy warsztatów „In Unintate”
In Unitate (łac. W jedności) to coroczne warsztaty muzyki liturgicznej, podczas których akademickie schole dominikańskie... więcej
-
Liturgia w soczewce: Wielki Czwartek – Msza...
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze... więcej
-
Proste polskie propria – Niedziela Palmowa czyli Męki Pańskiej
Dzielimy się z Wami nowym projektem Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego: Proste polskie propria to szansa na... więcej
Marian Grabowski
Dr hab. fizyki teoretycznej, profesor zwyczajny nauk humanistycznych. Kierownik Zakładu Filozofii Chrześcijańskiej Wydziału Teologicznego UMK w Toruniu. Zajmuje się aksjologią nauki, etyką, antropologią filozoficzną. Autor m.in. książek: "Historia upadku", "Pomazaniec. Przyczynek do chrystologii filozoficznej", "Podziw i zdumienie w matematyce i fizyce".