Łódź: V Warsztaty Chorału Gregoriańskiego „Cantus gregorianus”

W dniach 2-5 lipca 2015 w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi odbędą się Warsztaty Chorału Gregoriańskiego według metody Solesmes. Pod przewodnictwem nauczycieli z Francji, Holandii i Poznania zostaną podjęte prace by chorał gregoriański uczynić nieodzowną oraz integralną częścią liturgii.

W 2016 roku będziemy obchodzić 1050-lecie chrztu Polski. Wraz z przyjęciem chrześcijaństwa pojawił się w Polsce także chorał gregoriański, który rozbrzmiewał w pierwszych katedrach wznoszonych w Poznaniu, Gnieźnie, Wrocławiu, Krakowie i Kołobrzegu oraz w opactwie benedyktynów w Tyńcu.

To dobra okazja, aby po raz kolejny przypomnieć zapisane w Konstytucji o Liturgii Świętej słowa, podkreślające, że śpiew gregoriański Kościół uznaje za własny śpiew liturgii rzymskiej, który w czynnościach liturgicznych powinien zajmować pierwsze miejsce wśród równorzędnych rodzajów śpiewu [nr 116]. Zgodnie z życzeniem ojców soborowych należy z największą troskliwością zachowywać i otaczać opieką skarbiec muzyki kościelnej, dbając o to, aby w każdej śpiewanej czynności liturgicznej wszyscy wierni umieli czynnie uczestniczyć [nr 114].
Służą temu Warsztaty Chorału Gregoriańskiego według metody Solesmes, które po raz piąty odbędą się w Łodzi. Pod przewodnictwem nauczycieli z Francji, Holandii i Poznania zostaną podjęte prace by chorał gregoriański uczynić nieodzowną oraz integralną częścią liturgii, wypełniając cel muzyki kościelnej, którym jest chwała Boża i uświęcenie wiernych [nr 112]. Przez stulecia o ten śpiew dbali przede wszystkim duchowni i zakonnicy. Dziś chorał gregoriański można usłyszeć jedynie podczas bardziej uroczystych mszy papieskich, w niektórych klasztorach i seminariach oraz w niewielu kościołach, które ten rodzaj śpiewu pielęgnują. Kolejne Warsztaty stawiają sobie za cel przywrócenie chorału w liturgiach parafialnych.

W programie Warsztatów znajdzie się: nauka śpiewu gregoriańskiego, emisja głosu (technika śpiewu gregoriańskiego), nauka organowego akompaniamentu chorałowego, warsztaty w grupach, wykłady oraz modlitwa liturgiczna.

Zaproszenie na Warsztaty organizatorzy kierują do wszystkich zainteresowanych śpiewem liturgicznym – muzyków zawodowych i amatorów, osób z różnym stopniem zaawansowania w śpiewie chorałowym. Szczególnie zaproszone są osoby duchowne i konsekrowane, klerycy, a także animatorzy i kierownicy muzyczni, dyrygenci prowadzący zespoły wokalne działające w Kościele, a także członkowie tych zespołów, kantorzy, studenci wydziałów muzycznych oraz wszyscy zainteresowani.

Termin: 2 lipca (czwartek) – 5 lipca 2015 (niedziela)

Miejsce: Wyższe Seminarium Duchowne w Łodzi, ul. św. Stanisława 14, 90-457 Łódź

Prowadzący:
• o. Jean Richemont OSB [Klasztor Notre-Dame w Triors, Francja
• Claude Pateau [Szkoła Świętego Grzegorza, Akademia Muzyki Sakralnej w Le Mans, Francja],
• René Linnenbank [Holandia; wokalista, konsultant wokalny benedyktynów w Triors],
• Zespół Liquescentes pod dyr. Karoliny Piotrowskiej–Sobczak [Poznań],
• Bogna Bohdanowicz [muzykolog, Kurs Chorału Gregoriańskiego – Łódź],
• Anna Kamerys [chórmistrz, Kurs Chorału Gregoriańskiego – Łódź].

Patronat: Ksiądz Arcybiskup Marek Jędraszewski, Metropolita Łódzki , Radio Niepokalanów, Liturgia.pl

Organizatorzy:
Ks. bp Marek Marczak – Rektor Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi;
Komisja do Spraw Liturgii i Muzyki Kościelnej przy Kurii Metropolitalnej Łódzkiej;
Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiej
Ks. Grzegorz Kopytowski – chórmistrz;
Bogna Bohdanowicz – muzykolog
Anna Kamerys – chórmistrz;
Chór Cantores Misericordiae Dei [Konstantynów Łódzki, par. Miłosierdzia Bożego];
Karolina Piotrowska-Sobczak – chórmistrz;
Zespół Liquescentes [Poznań];
Fundacja Świętego Benedykta;
Stowarzyszenie Edukacyjno-Artystyczne Cantores.

Koszty:
Udział w warsztatach: 150 zł.
Istnieje możliwość rezerwacji noclegu i wykupienia posiłków.

 

Zobacz także