Lublin: Odbyły się Dominikańskie Warsztaty Muzyki Liturgicznej

W Lublinie już po raz trzeci odbyły się Dominikańskie Warsztaty Muzyki Liturgicznej. Tegoroczną edycję pod hasłem „Do źródła” poprowadzili Urszula Rogala, Paweł Bębenek, Rafał Maciejewski oraz Borys Somerschaf. Na bezpłatne warsztaty przyjechała 120-osobowa grupa uczestników.

Warsztaty w dniach 13-15 czerwca 2014 r. zorganizował lubelski klasztor oo. Dominikanów we współpracy z Dominikańskim Duszpasterstwem Akademickim w Lublinie. Uczestnicy przyjechali przede wszystkim z woj. lubelskiego, ale też z innych stron Polski.

– Bardzo się cieszymy, że udało się nam doprowadzić do tego, że te warsztaty są cykliczne. tłumaczy Szymon Burek, koordynator merytoryczny warsztatów. – Trzy lata temu postanowiliśmy zająć się muzyką liturgiczną w sposób profesjonalny. Znaleźliśmy specjalistów i kompozytorów, którzy do nas przyjeżdżają i wspólnie z uczestnikami warsztatów zastanawiają się nad tym czym jest muzyka liturgiczna. Staramy się, aby co roku sprowadzać na te warsztaty kolejne osoby ze środowiska – wyjaśnia Burek.

Posłuchaj wypowiedzi uczestników
http://www.liturgia.pl/zasoby/uploads/files/dzwieki/13971_1.mp3|duration=186

Urszula Rogala oraz Paweł Bębenek na lubelskich warsztatach byli po raz trzeci. W tym roku organizatorzy do współprowadzenia warsztatów zaprosili także nowych prowadzących. Rafał Maciejewski jest praktykiem muzyki liturgicznej, ponieważ jest organistą w jednej z łódźkich parafii. Jednocześnie jest doktorantem Akademii Muzycznej w Łodzi i wybitnym specjalistą w dziedzinie muzyki. Bardzo znaną postacią dla Lublina jest Borys Somerschaf, który już od kilkunastu lat prowadzi męski zespół wokalny „Kairos”. W obrębie jego muzycznych zainteresowań znajduje się muzyka liturgiczna Wschodu: muzyka rosyjska, prawosławna, gruzińska oraz ormiańska.

– Lublin leży na wschodzie kraju i uważany jest właśnie za „bramę wschodu” dlatego też postanowiliśmy zaprosić pana Borysa na nasze warsztaty z repertuarem prawosławnym – dodaje Szymon Burek.

– Muzyką religijną zajmuję się od wielu lat. Nie jestem specjalistą od liturgii – opowiadał sam Borys Somerschaf. – Mnie bardziej interesuje strona muzyczna. Chociaż dla mnie to jest wyjątkowe doświadczenie poznać i zobaczyć to jak muzyka działa w konkretnym kontekście liturgicznym. Kiedy patrzę na innych prowadzących, widzę jak to jest przepuszczane bardzo głęboko przez serce i przez duszę. Cieszy mnie tak duża liczba młodych ludzi, która na pewno nie przyjechała tu tylko z powodów muzycznych, ale także z powodu wiary. To, że jestem współprowadzącym, to dla mnie bardzo ciekawe doświadczenie.

Jak tłumaczą organizatorzy, lubelskie warsztaty mają być platformą wymiany doświadczeń dla wszystkich, którzy zajmują się muzyką liturgiczną. W tym miejscu co roku będzie można wymienić swoje poglądy. Jako cel postawiono, aby warsztaty muzyki liturgicznej były miejscem, gdzie można wysłuchać dobrej muzyki liturgicznej.

– To były trzy dni ciężkiej pracy, ale jednocześnie trzy dni dobrej zabawy, wspólnego śpiewania i modlenia się. W tym roku mocno rozwinęliśmy stronę teoretyczną. Zgłębiliśmy historię liturgii w myśl naszego hasła „Do źródła” – podkreśla Alicja Orzeszek, koordynator III DWML.

W tegorocznym programie warsztatów zaproponowano ponad 20 godzin zajęć śpiewu muzyki liturgicznej. Była także wspólna modlitwa liturgią godzin. Tegoroczne konferencje dla uczestników warsztatów przygotował o. Michał Murzyn OP (dominikanin, duszpasterz akademicki z Lublina). W sobotnią noc odbyło się nabożeństwo „Noc Śpiewów”.

– Najbardziej niezwykłe w tych warsztatach jest to, że organizatorzy wprowadzają zupełnie niezwykłą atmosferę. To, co tutaj się dzieje, jest ich pasją. Myślę, że tę pasję bardzo umiejętnie przekazują tutaj wszystkim. Wyjątkowa jest też otwartość ludzi, którzy tutaj przyjeżdżają – podsumowuje Urszula Rogala, która współprowadziła lubelskie warsztaty.

Tradycyjnie na warsztatach obecni byli przedstawiciele Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny z Krakowa. Uczestnicy warsztatów mieli okazję jako pierwsi zamówić nową wersję śpiewnika „Niepojęta Trójco”, tom I, którego reedycja ukaże się już niebawem.

Trzecia edycja lubelskich warsztatów muzyki liturgicznej przeszła do historii. Na spotkaniu podsumowującym całe wydarzenie padła deklaracja ze strony organizatorów, że warsztaty będą kontynuowane.

Patronat medialny nad wydarzeniem objął serwis Liturgia.pl.

sb/ad

[slickr-flickr search=”sets” set=”72157645362445853″ type=”gallery” size=”large”

Zobacz także