Niebieski Klucznik

I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a cokolwiek rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie. (Mt16,19)
 
Odrzucić naiwne przedstawienia Klucznika, które skupione na dosłowności, zamykają na to, o co chodzi.
 
Zawiesić, co nie znaczy unieważnić, katolicką egzegezę tego wersetu, która dostarcza podstaw dla papieskiej władzy kluczy.
 
Myśleć o Piotrze tam pod Cezareą Filipową, który nie ma się za zwierzchnika Kościoła, a który ma pełną głowę i uszy Jezusowych opowieści o Królestwie. Rozważa je, zyskuje pewnie ciągle wymykające się wyobrażenie duchowej rzeczywistości przenikającej ludzki świat, a na pewno go przekraczającej.
 
Rozważać wraz z nim symbol „kluczy”. Klucz, by nie był nic nie wartym kawałkiem metalu, musi otwierać – musi pasować. Jest tajemnicze podobieństwo pomiędzy nim i drzwiami. Klucz – odpowiedni układ metalowych płaszczyzn, załamań – kod dostępu: zasada, formuła. I teraz Piotr – strażnik kluczy, dysponent, sługa – ten, który pomaga wejść. Posiada zasadę, kod, podobieństwo, które okazują się wprowadzać przez drzwi. Tajemnica Piotra, tajemnica kluczy – najbardziej sekretna i najbardziej widoczna.
 
Nieskryte a tajemnicze: „cokolwiek zwiążesz, cokolwiek rozwiążesz…”. Sądzę, że większość naszych czynów nie pozostawia śladów w „niebie”. Czasem ten, rzadko tamten wpływają na rzeczywistość ducha, lepiej, uzgadniają się z nią. Wspaniałość obietnicy, którą Jezus składa Piotrowi. Jedno pasuje do drugiego. 

Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Marian Grabowski

Marian Grabowski na Liturgia.pl

Dr hab. fizyki teoretycznej, profesor zwyczajny nauk humanistycznych. Kierownik Zakładu Filozofii Chrześcijańskiej Wydziału Teologicznego UMK w Toruniu. Zajmuje się aksjologią nauki, etyką, antropologią filozoficzną. Autor m.in. książek: "Historia upadku", "Pomazaniec. Przyczynek do chrystologii filozoficznej", "Podziw i zdumienie w matematyce i fizyce".