Oto człowiek – ofiara i Król

Dopiero niedawno odkryłem starą już, bo z 1995 r., płytę Jacka Kaczmarskiego i Zbigniewa Łapińskiego (w śpiewie towarzyszyła im też Elżbieta Adamiak), pt. "Szukamy stajenki". Wstrzymywała mnie przed poznaniem jej generalna niechęć do funkcjonujących w naszej kulturze rozmaitych wariacji na temat Narodzenia Pańskiego. W tym do "tradycyjnych" (czyt. śpiewanych do womitu w polskich kościołach i przetwarzanych przez wszystkie możliwe odmiany popgwiazd) kolęd.

A wydawało mi się, że znam Kaczmarskiego. Powinienem był więc wiedzieć, że jest on Midasem sensu – nie może czegoś dotknąć, żeby nie ujawnić głębszego dna, żeby nie wydobyć z tego jakiejś kolejnej refrakcji Prawdy.

Chciałem podzielić się z Wami tym odkryciem na progu świąt cielesnych narodzin wiecznie rodzącego się Słowa. Nie ma słów, aby wyrazić głębię uniżenia się Syna Bożego. Oto człowiek – ofiara i Król…, Ten, który przyjął i zrozumiał człowieka "równego bydlętom, które giną ". Który przeniknął swoją miłością naszą nędzę, głupotę i wieczny powrót w bagno grzechu. Który wskrzesił iskrę Bóstwa w człowieczeństwie, przekuł okowy na relikwie, Dawca stale trwonionej miłości.

Skoro ma umierać za nas
I Go męka czeka
– W niemowlęciu czcijmy Pana:
Boga – i człowieka.

* * *

Jeśli masz chwilę czasu – posłuchaj.

"Scena to dziwna"

"Jak długo grać będą"

"Tyle złota i purpury"

"Nie widzą, nie wiedzą"

"Odmiennych mową, wiarą, obyczajem"

"Straszny rwetes"

"W kołysce ziemi obiecanej"

 

 


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Tomasz Dekert

Tomasz Dekert na Liturgia.pl

Urodzony w 1979 r., doktor religioznawstwa UJ, wykładowca w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie. Główne zainteresowania: literatura judaizmu intertestamentalnego, historia i teologia wczesnego chrześcijaństwa, chrześcijańska literatura apokryficzna, antropologia kulturowa (a zwłaszcza możliwości jej zastosowania do poprzednio wymienionych dziedzin), języki starożytne. Autor książki „Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama” (WAM, Kraków 2007) i artykułów m.in. w „Teofilu”, „Studia Laurentiana” i „Studia Religiologica”. Mąż, ojciec czterech córek i dwóch synów.