Papież rozpoczyna porządkowanie spraw liturgicznych

Decyzje wobec Drogi Neokatechumenalnej są jednym z przejawów porządkowania liturgii przez Benedykta XVI - uważa Sandro Magister z włoskiego tygodnika "l'Espresso". Odpowiedzialni za Drogę Neokatechumenalną otrzymali niedawno list od kardynała Francisa Arizne. Prefekt Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów przedstawia w nim listę "decyzji Ojca Świętego" w sprawie sposobu sprawowania liturgii w tym ruchu.

Znany włoski komentator wydarzeń religijnych, Sandro Magister z "l’Espresso" napisał w tekście opublikowanym w serwisie internetowym, że list ten jest jednym z przejawów porządkowania liturgii przez papieża Benedykta XVI.

Droga Neokatechumenalna została wezwana do zerwania z niektórymi, utrwalonymi w tym ruchu praktykami i stosowania się do ksiąg liturgicznych, gdyż Benedykt XVI nie godzi się na to, co sprzyja traktowaniu Mszy świętej jako wyłącznie uczty – twierdzi Magister.

Włoski komentator uważa, że wśród nowych ruchów wyrosłych w Kościele po ostatnim soborze Droga Neokatechumenalna najprawdopodobniej posunęła się najdalej w kwestiach innowacji liturgicznych. Według opisu, jaki podaje Sandro Magister, należą do nich m. in. poważne zmiany w liturgii Słowa, miejsce i czas celebracji, oraz sposób udzielania Komunii św.

Odpowiedzialni Drogi Neokatechumenalnej bronili tych praktyk powołując się na ustne pozwolenia Jana Pawła II. Jednak Benedykt XVI postanowił rozstrzygnąć kontrowersje. Jego decyzja została przekazana Kiko Argüello, Carmen Hernandez i ks. Mario Pezzi we wspomnianym liście od kardynała Francisa Arinze. Składający się z sześciu punktów list rozpoczyna stwierdzenie, że "podczas celebracji Mszy św., Droga Neokatechumenalna ma przyjąć i postępować według ksiąg liturgicznych, bez pomijania ani dodawania czegokolwiek".

Sandro Magister uważa, że list stanowi początek "porządków liturgicznych" zapoczątkowanych przez Benedykta XVI, który ostatnio krytycznie odniósł się do tendencji traktujących Mszę wyłącznie jako ucztę (co z kolei może być odpowiedzią na opinie niektórych biskupów podczas ostatniego synodu) nie przywiązując dostatecznej uwagi od aspektu adoracji i kontemplacji "zmartwychwstałego Pana obecnego w Eucharystycznym ciele i krwi, ciele i duszy, boskości i człowieczeństwie".

inf. KAI

 

Zobacz także