Piątek w Oktawie Wielkanocy

Zaskakujące jest to, że nad Morzem Tyberiadzkim nikt Jezusa nie widział. Uczniowie „ujrzeli żarzące się na ziemi węgle, a na nich ułożoną rybę oraz chleb”, ale Jego nie…

MIŁOŚĆ DO NAS JEST ISTOTĄ NASZEJ WIARY

J 21, 1–14 Ukazanie się Zmartwychwstałego nad Morzem Tyberiadzkim

Zaskakujące jest to, że nad Morzem Tyberiadzkim nikt Jezusa nie widział. Uczniowie „ujrzeli żarzące się na ziemi węgle, a na nich ułożoną rybę oraz chleb”, ale Jego nie…

Objawił się jednak – jak sam mówi: „Kto mnie miłuje, ten będzie umiłowany przez Ojca, a również Ja będę Go miłował i OBJAWIĘ Mu siebie”. Rozpoznaje Go ten, który kocha i wie, że jest kochany. „Jest Pan” – mówi – bo miłość widzi.

Po co więc cała ta historia!? Drugie zakończenie Ewangelii – ono jest otwarciem na Nowe życie. Jest to początek piątej Ewangelii, życia Jezusa w Jego Kościele. Bo tak naprawdę – to Miłość do nas jest istotą naszej wiary, naszej miłości.

Dzisiaj też się ukazał. Żarzące węgle, ryba, chleb, moje „coś do chleba”. To Słowo zapisane tak dawno temu mówi o moim dzisiaj, o dzisiejszej Eucharystii. To miłość dziś otworzyła moje oczy. Pan jest.

Zobacz także

Piątek w Oktawie Wielkanocy

Notatki nt. pochodzenia kolekty dzisiejszego dnia, wspólnej dla Mszałów Pawła VI i Piusa V

Tekst: „Omnipotens sempiterne Deus, qui paschale sacramentum in reconciliationis humanae foedere contulisti, da mentibus nostris, ut, quod professione celebramus, imitemur effectu. Per Dominum”.

Oficjalny polski przekład: „Wszechmogący, wieczny Boże, Ty przez misterium paschalne pojednałeś ludzkość ze sobą i zawarłeś z nią nowe przymierze, spraw, aby nasze uczynki zgadzały się z wyznawaną przez nas wiarą. Przez naszego Pana”.

Przekład z łac.-pol. Mszału z 1968 r.: „Wszechmogący wieczny Boże, który przez misterium paschalne zawarłeś przymierze z ludzkością, spraw swoją łaską, aby nasze uczynki… itd”.

Historia modlitwy. W Sakramentarzach Gregoriańskich (papieski, ok. 625/638 r. i typu II, ok. 650/683 r.) jest to kolekta piątku w Oktawie Wielkanocy i tak już pozostanie.
Modlitwa została również zapożyczona w rycie ambrozjańskim. Ma ją np. mediolański Sakramentarz ze św. Symplicjana (z ok. 900 r.) jako "oratio super populum" (odpowiednik rzymskiej kolekty) w piątek Oktawy Wielkanocy.
 

Notatki nt. pochodzenia kolekty dzisiejszego dnia, wspólnej dla Mszałów Pawła VI i Piusa V

Tekst: „Omnipotens sempiterne Deus, qui paschale sacramentum in reconciliationis humanae foedere contulisti, da mentibus nostris, ut, quod professione celebramus, imitemur effectu. Per Dominum”.

Oficjalny polski przekład: „Wszechmogący, wieczny Boże, Ty przez misterium paschalne pojednałeś ludzkość ze sobą i zawarłeś z nią nowe przymierze, spraw, aby nasze uczynki zgadzały się z wyznawaną przez nas wiarą. Przez naszego Pana”.

Przekład z łac.-pol. Mszału z 1968 r.: „Wszechmogący wieczny Boże, który przez misterium paschalne zawarłeś przymierze z ludzkością, spraw swoją łaską, aby nasze uczynki… itd”.

Historia modlitwy. W Sakramentarzach Gregoriańskich (papieski, ok. 625/638 r. i typu II, ok. 650/683 r.) jest to kolekta piątku w Oktawie Wielkanocy i tak już pozostanie.
Modlitwa została również zapożyczona w rycie ambrozjańskim. Ma ją np. mediolański Sakramentarz ze św. Symplicjana (z ok. 900 r.) jako "oratio super populum" (odpowiednik rzymskiej kolekty) w piątek Oktawy Wielkanocy.
 


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Maciej Zachara MIC

Maciej Zachara MIC na Liturgia.pl

Urodzony w 1966 r. w Warszawie. Marianin. Rocznik święceń 1992. Absolwent Papieskiego Instytutu Liturgicznego na rzymskim "Anselmianum". W latach 2000-2010 wykładał liturgikę w WSD Księży Marianów w Lublinie, gdzie pełnił również posługę ojca duchownego (2005-2017). W latach 2010-2017 wykładał teologię liturgii w Kolegium OO. Dominikanów w Krakowie. Obecnie pracuje duszpastersko w parafii Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Bazylianówka w Lublinie. Ponadto jest prezbiterem wspólnoty neokatechumenalnej na lubelskiej Poczekajce, a także odprawia Mszę św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w rektoralnym kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Staszica w Lublinie....