Pomiędzy źródłem a szczytem (3)
„Dlatego Sobór święty uważa, że należy podać do wiadomości niżej wymienione zasady oraz ustanowić praktyczne normy rozwoju i odnowienia liturgii. Niektóre spośród tych zasad i norm można i należy stosować zarówno do obrządku rzymskiego, jak i do wszystkich innych obrządków, chociaż podane niżej normy praktyczne należy uważać za wiążące tylko obrządek rzymski, chyba że chodzi o takie sprawy, które z natury rzeczy odnoszą się także do innych obrządków.
Na koniec trzymając się wiernie tradycji, Sobór święty oświadcza, że święta Matka Kościół uważa za równe w prawach i godności wszystkie prawnie uznane obrządki i chce je na przyszłość zachować i zapewnić im wszelki rozwój, pragnie też, aby tam, gdzie zachodzi potrzeba, zostały one roztropnie i gruntownie rozpatrzone w duchu zdrowej tradycji, oraz aby im nadano nową żywotność, stosownie do współczesnych warunków i potrzeb.” [Sacrosanctum concilium, 3-4]
Trzy słowa o „innych obrządkach”: nie znam ich. Uczestniczyłem jedynie kilkakrotnie w celebracjach nierzymskich. Chciałbym jednak podzielić się kilkoma luźnymi myślami na temat mnogości rytów katolickich.
A gdyby zrobić taki eksperyment myślowy i uznać, że w Kościele zachodnim również dziś może istnieć mnogość rytów – związanych czy to z konkretnymi diecezjami czy wspólnotami? Czy byłoby czymś złym, gdyby ryt ewoluował w różnych wspólnotach niezależnie, pod kierownictwem kompetentnego urzędu (SC 22, 39)? Wydaje mi się, że nie; być może nawet silniej podkreśliłoby to powszechność i zarazem bogactwo Kościoła, zgodnie ze starożytną – bardzo mi bliską – zasadą: In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas.
Dostarczamy wartościowe treści?
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
O tradycji udzielania bierzmowania w dzień oktawy...
Niedawno miniona oktawa Wielkanocy to dobra okazja do przypomnienia pewnej tradycji poświadczonej w niektórych źródłach... więcej
-
Posługi współczesnego Kościoła – recenzja ks. dr....
Zostałem jakiś czas temu poproszony o krótki komentarz do książki Dawida Makowskiego „Posługi współczesnego Kościoła.... więcej
-
Proste polskie propria – 4. niedziela wielkanocna
Dzielimy się z Wami nowym projektem Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego: Proste polskie propria to szansa na... więcej
Sebastian Gałecki
Filozof, etyk i bioetyk, chrześcijanin, teolog-amator, motocyklista, z urodzenia częstochowianin, poszukiwacz pytań i odpowiedzi.