Prawosławne obchody święta Podwyższenia Krzyża Pańskiego

W Cerkwi prawosławnej 27 września obchodzone było święto Podwyższenia Krzyża Pańskiego. Już wponiedziałek, podczas wieczornych nabożeństw na środek świątyń wyniesione zostały krzyże ozdobione kwiatami, które pozostaną w nich do dnia "oddania święta", czyli do 4 października.

Podwyższenie Krzyża Pańskiego szczególnie uroczyście obchodzone było w Fastach koło Białegostoku, Kuźnicy Białostockiej, Narwi i Andryjankach. Ordynariusz diecezji białostocko-gdański biskup Jakub świąteczną Liturgię celebrował w Jałówce.

Święto Podwyższenia Krzyża Pańskiego jest świętem nieruchomym, z liczby dwunastu wielkich świąt. Początkowo było obchodzone w drugim dniu Paschy, a od 335 r. zostało przeniesione na obecny termin. Zostało ustanowione na pamiątkę odnalezienia krzyża, na którym zmarł Jezus Chrystus, przez cesarzową Helenę w 326 r. Święto Podwyższenia Krzyża Pańskiego w Kościele prawosławnym jest dniem postu, gdyż w tym dniu wspomina się ukrzyżowanie i śmierć Chrystusa.

Krzyż jest częstym motywem pojawiającym się na ikonach. Obrazują one często moment odnalezienia Krzyża przez cesarzową Helenę. Na tych przedstawieniach patriarcha Makary, trzykrotnie unosi (zwykle ośmioramienny) Krzyż Pański do góry.

Ikony Podwyższenia zawsze przedstawiają też św. Helenę, starszą niewiastę w cesarskim stroju, z koroną na głowie lub w bogatym odzieniu wschodnim i białą chustą na głowie. Na niektórych ikonach towarzyszy jej małżonek, św. cesarz Konstantyn I Wielki. Gdy jest obecny, prawie zawsze oboje stoją po przeciwległych stronach Krzyża, a tylko wyjątkowo po tej samej stronie.

Poza nimi na ikonach Podwyższenia znajduje się szereg innych, nie znanych z imienia osób, których liczba nie jest ściśle określona. Symbolizują one przedstawicieli episkopatu, duchowieństwa, książąt, mnichów oraz ludzi prostych, kobiety i mężczyzn.

inf. KAI

 

Zobacz także