Propozycje pieśni na XXV Niedzielę zwykłą roku B

Dzisiejsze czytania przynoszą dobrą wiadomość: każdy z nas JUŻ został ocalony. Druga dobra wiadomość: nie jesteśmy biernymi widzami tego wydarzenia, ale możemy aktywnie w nim uczestniczyć, miłując i odkrywając, że jesteśmy dziećmi Ojca, który nas ocala.

Dzisiejsze czytania przynoszą dobrą wiadomość: każdy z nas JUŻ został ocalony. Druga dobra wiadomość: nie jesteśmy biernymi widzami tego wydarzenia, ale możemy aktywnie w nim uczestniczyć, miłując i odkrywając, że jesteśmy dziećmi Ojca, który nas ocala. Ponieważ każde czytanie mówi o tym trochę inaczej, także pieśni dobrane na dziś powinny podkreślać różne aspekty tych prawd.

Wejście: Oto jest dzień (t.: hymn brewiarzowy, m.: A. Gouzes OP, Niepojęta Trójco t. I, str.199)

Uważam, że niezwykle cenne jest uporczywe przypominanie sobie, po co właściwie się spotykamy w niedzielę. Oczywiście przypominanie nie w celach edukacyjnych, ale żeby wspólnie uwielbiać Boga i uświadamiać sobie dokąd idziemy. Dlatego bardzo dobrym chwytem jest śpiewanie pieśni o Zmartwychwstaniu na wejście. Nie chodzi mi tu o tradycyjne pieśni rezurekcyjne, bo jednak byłby to pewien zgrzyt, ale o takie bardziej uniwersalne, a jednak nawiązujące do Zmartwychwstania. Proponowana przeze mnie pieśń „Oto jest dzień” dobrze spełnia te kryteria, gdyż refren jest pełen radości paschalnej, a jednocześnie nie opisuje na sposób rezurekcyjny samego wydarzenia. Natomiast zwrotki mówią o historii Zbawienia w szerszym sensie. Pieśń ta ma też tę ogromną zaletę, że jest prosta, dzięki czemu wszyscy zebrani mogą włączyć się w aktywną, wspólną modlitwę (o ile tylko obniży się tonację!!!). Ponadto mówi o ocaleniu, więc nawiązuje do dzisiejszych czytań (żeby dojść do sedna nawiązania, proponuję po pierwszej zwrotce zaśpiewać 5,6 i 7).

Przygotowanie darów: Ubi caritas (m.: Taize, Niepojęta Trójco t. I, str.311)

Gdzie dobroć i miłość, tam jest Bóg. To proste ostinato nawiązuje do drugiego czytania i Ewangelii: ten jest synem Bożym, kto ma czyste serce, jest skłonny do zgody, wprowadza pokój, a nie wojnę, służy, a nie wywyższa się. O tym zwłaszcza zwrotki solo (Hymn o miłości).

Komunia:Ciebie, Boże (m.: J. Gałuszka OP, Niepojęta Trójco t. I, str.151)

Ta pieśń porusza inny aspekt ocalenia: ten, o którym mowa w pierwszym czytaniu i psalmie. Mimo, że szatan na nas czyha – będziemy ocaleni, gdyż Bóg jest naszą opoką i twierdzą.

Uwielbienie:Jezu cichy i pokorny (m.: Taize, Niepojęta Trójco t. I, str.304)

Ta pieśń ma sprawdzony potencjał modlitewny, warto więc pomodlić się nią o to, żeby być jak Jezus – Syn Boży. W śpiewniku jest kanonem, ale myślę, że wszelkie kanony (gdzie kolejne głosy wchodzą z opóźnieniem, jak w „Panie Janie”) niezbyt się sprawdzają na liturgii, gdyż utrudniają włączanie się w śpiew wiernych. Dlatego proponuję zaśpiewać ją w jednogłosie albo kolejno wchodzące głosy zamiast tekstu mogą zastosować mormorando lub też można wykonać ją w czterogłosie.

Wyjście: Kto się w opiekę (t.: Ps 91, m.: trad., opracowanie czterogłosowe: J. Sykulski, Niepojęta Trójco t. II, str.220)

Tu znów aspekt obrony Bożej przed wszelkim złem świata dla każdego, kto Mu ufa.

 

Urszula Rogala

 

Zobacz także

Urszula Rogala

Urszula Rogala na Liturgia.pl

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (specjalność: kompozycja). Komponuje utwory solowe, kameralne, chóralne i orkiestrowe, a także muzykę filmową i liturgiczną. Jej kompozycje były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą, między innymi podczas paru edycji Uczniowskiego Forum Muzycznego (m.in. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego), podczas cyklu koncertów symfonicznych w ramach projektu Nova Hereditas, na wielu koncertach w Akademii Muzycznej im. F. Chopina, a także podczas koncertu członków orkiestry Opéra Royal de Wallonie (Belgia). Od wielu lat śpiewa i dyryguje w scholach parafii oo. Dominikanów na Służewie w...