Pytanie

Może jest to pytanie z gatunku tych, dzielących włos na czworo. Niemniej wydało mi się całkiem ciekawe. Kiedy i co świętujemy w Wigilię Paschalną?

Czy jest to jeszcze oczekiwanie, jak mówi wstęp do tejże Wigilii, czy już świętowanie Zmartwychwstania. Pod względem dramatycznym w trakcie celebracji następuje kilka cezur związanych nie tyle z następstwem kolejnych obrzędów, co z akcentami napięcia "teatralnego". Najpierw wprowadzenie paschału i trzecie zawołane "Światło Chrystusa". Następnie hymn "Gloria in excelsis". W końcu śpiew aklamacji "Alleluja". Nie zapominam również o procesji z grobu i "Te Deum". Który z tych momentów jest celebrowaniem faktu Zmartwychwstania? Jeśli wszystkie, to dlaczego mówimy o tej liturgii "wigilia"?

Sam Exsultet zdaje się mówić więcej o nocy i o świętach, ale o świecy i o ziemi mówi, że jest opromieniona blaskiem Zmartwychwstałego. Czym zatem jest symbol świecy i Światło Chrystusa, które rozpromienia Kościół? Czy to zapowiedź, czy ogłoszenie faktu Zmartwychwstania?

Na "Gloria" zapalana jest reszta świateł (w szczególności świece przy ołtarzu). Nota bene, to kiepski pomysł. Sądzę, że mądrzej byłoby dopiero teraz zapalać światło elektryczne. Umieszczenie hymnu pomiędzy czytaniami ze Starego i Nowego Testamentu ma sens. To w końcu najdonioślejszy owoc Paschy. Ale czy to znaczy, że właśnie wtedy wspominamy Zmartwychwstanie?

Alleluja w zachodniej tradycji ma swoje szczególne powiązanie z celebracją Paschy. Ale czy czytanie Ewangelii jest celebracją momentu Zmartwychwstania?

Tak, jak na wstępie wspomniałem – może to zbędne dywagacje. Niemniej, ciekaw jestem Waszych opinii.


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Tomasz Grabowski OP

Tomasz Grabowski OP na Liturgia.pl

Od początku zaangażowany w działalność Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego, w latach 2005-2010 jego dyrektor, a od przekształcenia w Fundację – prezes w latach 2010-2016. Od września 2016 r. prezes Wydawnictwa Polskiej Prowincji Zakonu Kaznodziejskiego „W drodze” w Poznaniu i stały współpracownik Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.