Słuchaj Wielkiego Postu
Co roku zachwyca mnie muzyczne bogactwo, jakie niesie ze sobą okres Wielkiego Postu. I choć najlepszym rozwiązaniem jest ten niezwykły czas prześpiewać samemu, można też od czasu do czasu zasłuchać się w dziedzictwo pozostawione przez minione pokolenia. A za rok, niektóre rzeczy teraz przesłuchane… po prostu zaśpiewać.
- Maurice Duruflé, Ubi caritas, wyk. Cambridge Singers
„Gdzie miłość wzajemna i dobroć, tam mieszka Bóg”. Piękny motet Maurice‘a Duruflé, XX-wiecznego kompozytora i organisty francuskiego, często wykonywany podczas obrzędu obmycia nóg w Wielki Czwartek. - Wacław z Szamotuł, Spowiedź powszednia: Ach mój niebieski Panie, wyk. Zespół Wokalny Minimus
XVI–wieczna pieśń najwybitniejszego kompozytora polskiego renesansu, Wacława z Szamotuł, do słów Andrzeja Trzecieskiego. Utwór znany z pierwszego tomu śpiewnika Niepojęta Trójco. - Mikołaj Gomółka, Psalm 136: Siedząc po niskich brzegach babilońskiej wody
Psalm pokutny w tłumaczeniu Jana Kochanowskiego, muzycznie opracowany przez Mikołaja Gomółkę, wybitnego polskiego kompozytora XVI wieku. Utwór znany z pierwszego tomu śpiewnika Niepojęta Trójco. - Cristobal de Morales, Parce mihi, Domine, wyk. The Hilliard Ensemble
Motet mistrza hiszpańskiej polifonii renesansowej – Cristobala de Moralesa. Tekst pochodzi z księgi Hioba (Hi 7, 16–21): „Przepuść mi, bo nicością są dni moje. Czymże jest człowiek, iż go wielce ważysz? Albo zwracasz do niego serce Twoje? (…) Zgrzeszyłem, cóż Ci mogę uczynić, o Stróżu ludzi? (…)” - Arvo Pärt, Silouans song, wyk. Estonian Chamber Orchestra, dyr. Tõnu Kaljuste
Mottem utworu poświęconego św. Sylwanowi, zmarłemu w 1938 roku mnichowi ze Świętej Góry Athos, są słowa Dusza moja wzdycha do Pana. - Vexilla regis prodeunt, wyk. Marcel Pérès i Ensemble Organum
Chorałowy hymn używany w liturgii Wielkiego Piątku i święta Podwyższenia Krzyża Świętego. Autorem tekstu jest żyjący w VI w. św. Wenancjusz Fortunat, biskup Poitiers. W Polsce tekst ten znany jest w tłumaczeniu „Króla wznoszą się znamiona”. - J.S. Bach, Pasja wg św. Jana – chorał „Ach großer König“, wyk. Monteverdi Choir, English Baroque Soloists, dyr. John Eliot Gardiner
Chorał protestancki w opracowaniu Jana Sebastiana Bacha, pochodzącym z jego „Pasji wg św. Jana“. W „Pasji” ma miejsce tuż po słowach Jezusa wypowiedzianych do Piłata: „Królestwo moje nie jest z tego świata. Gdyby królestwo moje było z tego świata, słudzy moi biliby się, abym nie został wydany Żydom. Teraz zaś królestwo moje nie jest stąd”. - Arvo Pärt, Stabat Mater, wyk. The Hilliard Ensemble (3 części)
Sekwencja „Stała Matka boleściwa” w niezwykle modlitewnym opracowaniu estońskiego kompozytora, Arvo Pärta. - J.S. Bach, Pasja wg św. Mateusza – „Wir setzen uns mit Tränen nieder“, wyk. Bach Collegium Japan, dyr. Masaaki Suzuki
Przejmujący chór zamykający „Pasję wg św. Mateusza“: „We łzach siedząc, wołamy do Ciebie, spoczywającego w grobie: odpoczywaj…” - Anonim, Adoramus te Christe – wyk. La Capella Reial de Catalunya, dyr. Jordi Savall
Anonimowa, XV–wieczna antyfona pochodząca z kancjonału z Monte Cassino.
Powyżej udostępniliśmy playlistę z serwisu YouTube®, umożliwiającą przesłuchanie kolejno 12, wybranych przez autora, fragmentów z tego serwisu.
Dostarczamy wartościowe treści?
Zobacz także
-
Liturgia w soczewce: Wielki Piątek – Liturgia...
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze... więcej
-
Warszawa: Za miesiąc koncert finałowy warsztatów „In Unintate”
In Unitate (łac. W jedności) to coroczne warsztaty muzyki liturgicznej, podczas których akademickie schole dominikańskie... więcej
-
Liturgia w soczewce: Wielki Czwartek – Msza...
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze... więcej