Świąteczne marzenie

Od kilku lat narasta we mnie marzenie, które ostatnio zaczyna nabierać coraz bardziej określonych kształtów. Marzenie, żeby kompletnie zerwać z tradycją.

Marzy mi się Narodzenie Pańskie bez zakupów, imperatywu starania się o jakieś szczególne rodzaje jedzenia, a nade wszystko bez prezentów. Bez choinki, lampek, bombek i innych świecidełek. Bez kolęd, a w każdym razie większości z tych, które śpiewa się w kościołach. Słowem – że będę nieco sarkastyczny – marzą mi się Święta bez wszystkiego, bez czego Święta to nie Święta.

To były marzenia negatywne, oczyszczenie pola. Mam oczywiście też pozytywne. Chciałbym móc świętować. A nie znam innego sposobu świętowania tajemnic wiary, jak na sposób liturgiczny. I tu się zaczynają schody, ponieważ w naszej kulturze, mało tego, w Kościele (przynajmniej polskim) w ogóle takie myślenie o tym Święcie nie funkcjonuje. Po prawdzie to nie tylko o tym. A człowiek sam sobie liturgii nie odprawi. Tradycja to nie zawsze coś dobrego…

Przepraszam, że ja tu tak w nutę narzekania uderzam. Dość boleśnie odczuwam to, co wydaje mi się całkowitym odwróceniem właściwego porządku. 

Niech nasz nowonarodzony Pan, Słowo przychodzące w ciele, obdarzy Was swoją łaską i swoim pokojem!    


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Tomasz Dekert

Tomasz Dekert na Liturgia.pl

Urodzony w 1979 r., doktor religioznawstwa UJ, wykładowca w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie. Główne zainteresowania: literatura judaizmu intertestamentalnego, historia i teologia wczesnego chrześcijaństwa, chrześcijańska literatura apokryficzna, antropologia kulturowa (a zwłaszcza możliwości jej zastosowania do poprzednio wymienionych dziedzin), języki starożytne. Autor książki „Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama” (WAM, Kraków 2007) i artykułów m.in. w „Teofilu”, „Studia Laurentiana” i „Studia Religiologica”. Mąż, ojciec czterech córek i dwóch synów.