Teologia dziecięca – odsłona I

Od dawna już myślę o tym, żeby zapisywać gdzieś niektóre wypowiedzi moich córek. Niestety aż do tej pory zaniedbywałem to i wiele tych perełek ludzkiej myśli zginęło bezpowrotnie. A czasem były takie, że wgniatały w fotel - tym lepsze, że wygłaszane bez świadomości:).

Ale ostatni taki "kwiatek" już zapisałem, a myślę, że będę robił to nadal i sukcesywnie tu zamieszczał.

Moja młodsza córka, Jagódka (3), wyraża ostatnio lęk przed śmiercią. Nie wiem, skąd jej się to wzięło, dzieci tak dziwne rzeczy czasem ze sobą kojarzą, że dotarcie do korzeni tego lęku jest chyba poza naszymi rodzicielskimi możliwościami. Moja mama, psycholog-terapeuta, twierdzi, że to zdecydowanie za wcześnie, ale cóż, może to po prostu inny lęk ubrany w takie słowa, a może egzystencjalne kryzysy nie są zarezerwowane dla ludzi od piątego roku w górę. Tak czy inaczej, na bazie tego lęku, parę dni temu pomiędzy nią a moją starszą córką, Marianną (4,5), wywiązał się następujący dialog:

J.: (płaczliwie) Nie umrzemy, bo Pan Jezus się nami opiekuje.
M.: Umrzemy!
J.: (płacz)
M.: Umrzemy, pochowają nas, zjedzą nas robaki, ale potem Pan Jezus przyjdzie, stworzy nas na nowo, polecimy do nieba, a zapewniam cię Jagoda, że tam będzie bezpieczniej niż w domu.

Nie ma to jak myślenie konkretne w teologii 


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Tomasz Dekert

Tomasz Dekert na Liturgia.pl

Urodzony w 1979 r., doktor religioznawstwa UJ, wykładowca w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie. Główne zainteresowania: literatura judaizmu intertestamentalnego, historia i teologia wczesnego chrześcijaństwa, chrześcijańska literatura apokryficzna, antropologia kulturowa (a zwłaszcza możliwości jej zastosowania do poprzednio wymienionych dziedzin), języki starożytne. Autor książki „Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama” (WAM, Kraków 2007) i artykułów m.in. w „Teofilu”, „Studia Laurentiana” i „Studia Religiologica”. Mąż, ojciec czterech córek i dwóch synów.