Toksyczne dyskusje

Wpisałem wczoraj z głupia frant w wyszukiwarkę hasło "uczta czy ofiara". Poczytałem trochę dyskusji na forach.

Mam tylko nadzieję, że nie czytają ich ludzie o chwiejnej wierze, poszukujący itp. Nie jestem typem kogoś, kto gorszy się czymkolwiek, nie posiadam "uczuć religijnych", które można by obrazić. I te dyskusje też mnie nie gorszą, ale czuję się po nich zatruty. Rzucanie wyzwisk, kalumni, wzajemne obrażanie się itd. ma co prawda w Kościele długą tradycję, a i pewnie znalazłoby się kilku świętych patronów. Można też powiedzieć, że to tak ważne rzeczy, że uświęcają środki i uzasadniają wzajemne bicie się katolików po pyskach, pianę na ustach i jad. Że nasze zbawienie od nich zależy. Ciekawe, czy Bóg też tak uważa…?

P.S. Najbardziej przygnębiające jest to, że taka masa energii i czasu idzie w coś tak bardzo pozbawionego sensu – przecież oczywiste jest, że te dyskusje do niczego nie prowadzą.

P.P.S. Na sądzie zdamy Panu sprawę nie z tego, jakie mieliśmy przekonania nt. natury Mszy (w końcu prawdopodobnie w kwestii np. dogmatu trynitarnego większość katolików jest modalistami, albo tryteistami), ani z tego, jakimi dokumentami i cytatami byliśmy w stanie żonglować, aby swoje silne przekonania podeprzeć, ale m.in. z tego, jak traktowaliśmy innych ludzi. I co wtedy…?  


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Tomasz Dekert

Tomasz Dekert na Liturgia.pl

Urodzony w 1979 r., doktor religioznawstwa UJ, wykładowca w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie. Główne zainteresowania: literatura judaizmu intertestamentalnego, historia i teologia wczesnego chrześcijaństwa, chrześcijańska literatura apokryficzna, antropologia kulturowa (a zwłaszcza możliwości jej zastosowania do poprzednio wymienionych dziedzin), języki starożytne. Autor książki „Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama” (WAM, Kraków 2007) i artykułów m.in. w „Teofilu”, „Studia Laurentiana” i „Studia Religiologica”. Mąż, ojciec czterech córek i dwóch synów.