VIII tydzień per annum

Notatki nt. pochodzenia kolekty 8. niedzieli per annum z Mszału Pawła VI, stosowanej w dni powszednie tego tygodnia

Tekst: „Da nobis, quaesumus, Domine, ut et mundi cursus pacifico nobis tuo ordine dirigatur, et Ecclesia tua tranquilla devotione laetetur. Per Dominum”.

Oficjalny polski przekład: „Wszechmogący Boże, spraw, niech pod Twoimi rządami dzieje świata toczą się w pokoju, a Twój Kościół niech bez przeszkód Tobie służy. Przez naszego Pana”.

Notatki nt. pochodzenia kolekty 8. niedzieli per annum z Mszału Pawła VI, stosowanej w dni powszednie tego tygodnia

Tekst: „Da nobis, quaesumus, Domine, ut et mundi cursus pacifico nobis tuo ordine dirigatur, et Ecclesia tua tranquilla devotione laetetur. Per Dominum”.

Oficjalny polski przekład: „Wszechmogący Boże, spraw, niech pod Twoimi rządami dzieje świata toczą się w pokoju, a Twój Kościół niech bez przeszkód Tobie służy. Przez naszego Pana”.

Modlitwę opisałem już 8 lipca 2011 jako kolektę IV niedzieli po Pięćdziesiątnicy W Mszale Piusa V, powtarzam notkę z modyfikacjami:

Historia modlitwy. Modlitwa po raz pierwszy pojawia się w rzymskim Sakramentarzu Leoniańskim (= Sakramentarz z Werony, ok. 560/590 r.). Antoine Chavasse zaliczył formularz z tą kolektą do grupy modlitw skomponowanych przez papieża Wigiliusza (537-555) w czasie wojny gockiej. Wg jego rekonstrukcji, formularz ten został użyty w niedzielę 14 lutego 538 r. (była to Quinquagesima). Potem modlitwę tę stosuje papieski Sakramentarz Gregoriański (ok. 625/638 r.), w ogólnym zbiorze modlitw pod koniec księgi, nie przypisanych do konkretnych formularzy. Potem modlitwa jest stosowana jako kolekta formularza niedzieli po Pięćdziesiątnicy, zmienia się tylko numer niedzieli: w Sakramentarzu Gregoriańskim typu II (ok. 650/683 r.) jest to 5. niedziela, we Frankońskich Sakramentarzach Gelazjańskich (archetyp z Flavigny, ok. 760/770 r.) – 6. niedziela, w Suplemencie św. Benedykta z Aniane do Gregorianum papieskiego (ok. 810/815 r.) ponownie 5., tak samo jeszcze w „mieszanym” gregoriańskim Sakramentarzu z Fuldy (ok. 975 r.), zaś od rzymsko-benedyktyńskiego Sakramentarza z Subiaco (ok. 1075 r.) do Mszału z 1962 r. – 4. niedziela po Pięćdziesiątnicy.

W innych obrządkach. Modlitwę przyjął także obrządek ambrozjański. Mediolański Sakramentarz ze św. Symplicjana (ok. 900 r.) ma ją jako „oratio super sindonem” (w czasie ofertorium) w 5. Niedzielę po oktawie Pięćdziesiątnicy. 
 


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Maciej Zachara MIC

Maciej Zachara MIC na Liturgia.pl

Urodzony w 1966 r. w Warszawie. Marianin. Rocznik święceń 1992. Absolwent Papieskiego Instytutu Liturgicznego na rzymskim "Anselmianum". W latach 2000-2010 wykładał liturgikę w WSD Księży Marianów w Lublinie, gdzie pełnił również posługę ojca duchownego (2005-2017). W latach 2010-2017 wykładał teologię liturgii w Kolegium OO. Dominikanów w Krakowie. Obecnie pracuje duszpastersko w parafii Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Bazylianówka w Lublinie. Ponadto jest prezbiterem wspólnoty neokatechumenalnej na lubelskiej Poczekajce, a także odprawia Mszę św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w rektoralnym kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Staszica w Lublinie....