W poszukiwaniu Mądrości (9): Mdr 1,6
„Mądrość bowiem jest duchem miłującym ludzi, ale bluźniercy z powodu jego warg nie zostawi bez kary: ponieważ Bóg świadkiem jego nerek, prawdziwym stróżem jego serca, Tym, który słyszy mowę jego języka.”
Czym jest bluźnierstwo? „Bluźnierstwo sprzeciwia się bezpośrednio drugiemu przykazaniu. Polega ono na wypowiadaniu przeciw Bogu – wewnętrznie lub zewnętrznie – słów nienawiści, wyrzutów, wyzwań, na mówieniu źle o Bogu, na braku szacunku względem Niego w słowach, na nadużywaniu imienia Bożego. […] Bluźniercze jest również nadużywanie imienia Bożego w celu zatajenia zbrodniczych praktyk, zniewalania narodów, torturowania lub wydawania na śmierć. Nadużywanie imienia Bożego w celu popełnienia zbrodni powoduje odrzucanie religii.” [KKK 2148] Tak naprawdę bluźnierstwo jest po prostu kłamstwem: nie tylko mówieniem nieprawdy o Bogu, ale także wierzeniem w nią i kształtowaniem swojego życia według niej. Przypisywaniem Bogu tego, z czym nie ma On nic wspólnego. Jeśli uwierzymy w to, że Bóg może chcieć zła (a na tym de facto polega bluźnierstwo), wypaczamy nasze postrzeganie Boga, a w efekcie uniemożliwiamy sobie pragnienie daru Jego Mądrości. To dość logiczne. Hiobowi za zasługę i podstawę wybawienia poczytano to, że w obliczu największych trudności nie stracił wiary i nie bluźnił: „W tym wszystkim Hiob nie zgrzeszył i nie przypisał Bogu nieprawości”, ani „nie zgrzeszył swymi ustami” (Hi 1,22; 2,10).
Jak pamiętamy, Mądrość jest związana z nawróceniem, uznaniem Boga za Tego, od którego Mądrość pochodzi. Przyjęcie innej optyki uniemożliwia dostrzeżenie prawdy – a wręcz przeciwnie: zaczynamy budować nasze życie na kłamstwie, nawet jeśli wierzymy w nie ze „szlachetnych”, „humanistycznych” pobudek (patrz casus Woltera i trzęsienia ziemi w Lizbonie, czy ateizm żydów po Holokauście). Tam, gdzie kłamstwo, tam nie ma i nie może być Mądrości. Jezus nie bluźnił Bogu ani swoim prześladowcom (1P 2,23). Bluźnierstwo zamyka na prawdę i na nawrócenie, a bez prawdy i zmiany myślenia nie ma Mądrości.
Dostarczamy wartościowe treści?
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
O tradycji udzielania bierzmowania w dzień oktawy...
Niedawno miniona oktawa Wielkanocy to dobra okazja do przypomnienia pewnej tradycji poświadczonej w niektórych źródłach... więcej
-
Posługi współczesnego Kościoła – recenzja ks. dr....
Zostałem jakiś czas temu poproszony o krótki komentarz do książki Dawida Makowskiego „Posługi współczesnego Kościoła.... więcej
-
Proste polskie propria – 4. niedziela wielkanocna
Dzielimy się z Wami nowym projektem Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego: Proste polskie propria to szansa na... więcej
Sebastian Gałecki
Filozof, etyk i bioetyk, chrześcijanin, teolog-amator, motocyklista, z urodzenia częstochowianin, poszukiwacz pytań i odpowiedzi.