Woda, gołębica i ludzie-drzewa
Notatki na dziś
Rdz 8, 6-13. 20-22; Mk 8, 22-26
Czytania skłaniają do wdzięczności za chrzest.
Wody potopu przyniosły zagładę grzesznemu pokoleniu, woda chrztu gładzi grzech pierworodny. W arce ocalał sprawiedliwy Noe, chrzest łączy grzesznika z jedynym Sprawiedliwym.
Gołębica z gałązką oliwną zwiastuje pokój z Bogiem, gołębica nad Jezusem oznacza obecność Ducha Świętego. Przez chrzest Duch Święty zamieszkuje w człowieku. Jezusowe myśli, Jezusowa wrażliwość, Jego sposób patrzenia na Boga i człowieka staje się dostępny ochrzczonemu.
Chrzest bywa nazywany zanurzeniem lub obmyciem. Kiedyś mówiono także o oświeceniu. Światło chrztu, światło wiary, światło Ducha Świętego: chrześcijanin to nie ktoś, kto o wszystkim wie lepiej, ale ma dostęp do źródła prawdy o Bogu, świecie i sobie samym. Uzdrowienie niewidomego odbywało się etapami. Otwieranie naszych oczu wymaga ciągłego powrotu do źródła. Modlitwa, słowo Boże, sakramentalne pojednanie – to wszystko pomaga leczyć się z zaślepienia i widzieć coraz szerzej i prawdziwiej.
Módlmy się za katechumenów, a także za rodziców i chrzestnych dzieci, które mają być ochrzczone.
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
Kraków: Wielka Sztuka – otwarta niedziela Dominikańskiego...
Dominikański Ośrodek Liturgiczny organizuje w Krakowie Dzień Otwarty pod hasłem „Wielka Sztuka”. Przez całą niedzielę... więcej
-
Otwarty konkurs teologiczny na pracę pisemną o Kościele
Fundacja „Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii” ogłosiła Otwarty Konkurs Teologiczny na pracę pisemną na temat:... więcej
Błażej Matusiak OP
Obecnie w dominikańskim klasztorze w Pradze. Publikacje: Hildegarda z Bingen. Teologia muzyki (Kraków 2003); recenzje płytowe w Canorze, cykl audycji „Musica in Ecclesia” w Radiu Józef.