Zmazą nie dotkniona

 Nie jest to wymysł maryjnej pobożności, ale fakt zapisany w Biblii.

 
Wtedy ukazał mu się anioł Pański, stojący po prawej stronie ołtarza kadzenia. Przeraził się na ten widok Zachariasz i strach padł na niego. Lecz anioł rzekł do niego; „Nie bój się, Zachariaszu! (Łk 1.11 – 13a)
 
Wszedłszy do niej anioł rzekł: „Raduj się, napełniona łaską, Pan z tobą.” Ona zmieszała się na te słowa i rozważała, co by miało znaczyć to pozdrowienie. Lecz anioł rzekł do Niej: „Nie bój się, Maryjo (Łk 2.28 – 30a)
 
Bojaźn Zachariasza i Maryi – reakcja na angelofanię. Gatunkowo odmienne. Przerażenie i paraliżujący strach u Zachariasza – misterium tremendum. Zmieszanie i praca myśli u Maryi – rozważała. Nie ma przestrachu, nie ma przerażenia, bo jest myślenie, które strach zawsze obezwładni. Zmieszanie – wyraz misterium fascinosum u osoby pokornej.
 
Zachariasz ma to, co każdy z nas, gdy doświadczamy zbliżającego się Pana. Spadek Adama zapisany w naszej upadłej naturze.
 
Pan Bóg zawołał na na mężczyznę i zapytał go: „Gdzie jesteś?” On odpowiedział: „Usłyszałem Twój głos w ogrodzie, przestraszyłem się (Rdz 3.9 – 10a)
 
W Biblii tylko Ona jedna inaczej reaguje na epifanię. Wszyscy pozostali zachowują się jak Zachariasz. Tylko Ona jedna jest wyłączona z dziedzictwa pierwszego grzechu, którego śladem w naszej naturze jest doznanie misterium tremendum w obecności Pana i Jego wysłanników.

Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Marian Grabowski

Marian Grabowski na Liturgia.pl

Dr hab. fizyki teoretycznej, profesor zwyczajny nauk humanistycznych. Kierownik Zakładu Filozofii Chrześcijańskiej Wydziału Teologicznego UMK w Toruniu. Zajmuje się aksjologią nauki, etyką, antropologią filozoficzną. Autor m.in. książek: "Historia upadku", "Pomazaniec. Przyczynek do chrystologii filozoficznej", "Podziw i zdumienie w matematyce i fizyce".