kartka z brulionu
O śpiewaczce, akordeonistach i monstrancji
Żeby nie mnożyć wpisów, a podzielić się tym, co dobre.
Chodzę na koncerty w ramach cyklu Chopin Open. Zachwyciła mnie Maria Keohane – szwedzka sopranistka, zdecydowanie jedna z najlepszych śpiewaczek, jakie kiedykolwiek słyszałem. Śpiewaczka barokowa, a więc – rozumie się – nie nacierająca masą dźwięku. Ale nie blada i przesłodzona, co się niestety zdarza. Jej wykonanie karkołomnych pasaży przywodzi na myśl ulubioną w dawnej estetyce dewizę: sztuka, która ukrywa sztukę. Żadnego niesmacznego popisu, żadnego efekciarstwa, choć sprawność dech zapiera. Wdzięki i bezpretensjonalność. Wielka skala emocji – nie gwałtem wydobywanych ze słuchacza, ale wyrażanych rozumnie. Mądra ta śpiewaczka.
W tym samym cyklu występ Motion Trio na akordeonach. Dużo zabawy, zadziwiająca biegłość, ale też niekonwencjonalne użycie instrumentów. Jeden z mazurków Chopina w ich wykonaniu wędrował coraz dalej, aż skończył gdziś w Indiach, skoro perkusyjnie użyty akordeon brzmiał jak tabla. Orawa Kilara w aranżacji na trzy akordeony zabrzmiała jak pełnoprawne opracowanie utworu.
***
Myśli na marginesie piątkowego święta:
Być w centrum samego siebie, a nie na peryferiach. To znaczy m.in. w czasie modlitwy nie skupiać się na śledzeniu siebie samego: czy ja się dobrze modlę. Coś jak opisy śmierci klinicznej: spojrzenie z góry na samego siebie.
Centrum wszechświata, przecięcie osi czasu, styk czasu i wieczności: msza święta. Tyle że trzeba być w tym centrum, a nie tuż obok. Nie wpatrywać się w monstrancję i nie toczyć zajadłych sporów o jej kształt.
Dostarczamy wartościowe treści?
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
Śpiew Ewangelii – 4 niedziela Wielkiego Postu, rok B
Nie wystarcza, żeby w czasie liturgii Słowo Boże było przeczytane, ma być ono uroczyście głoszone,... więcej
-
W marcu drugie seminarium z cyklu „Konsekrować...
Rozpoczął się marzec, a to oznacza, że wielkimi krokami zbliża się drugie spotkanie z cyklu „Konsekrować świat” – Fundacja... więcej
-
Śladami katechumenów: Egzorcyzmy – uwolnienie człowieka spod...
W kulturze XX i XXI wieku egzorcyzmy budzą powszechne zainteresowanie. Świadczą o tym liczne książki,... więcej
-
10 mar
Wiara z YouTube’a. Czy Kościół potrzebuje influencerów? (spotkanie ONLINE)
Wrocławskie duszpasterstwo akademickie Dominik zaprasza na cykl spotkań OPen! W środę… więcej
-
15 mar
W marcu drugie seminarium z cyklu „Konsekrować świat”
Rozpoczął się marzec, a to oznacza, że wielkimi krokami zbliża się drugie spotkanie… więcej
Błażej Matusiak OP
Obecnie w dominikańskim klasztorze w Pradze. Publikacje: Hildegarda z Bingen. Teologia muzyki (Kraków 2003); recenzje płytowe w Canorze, cykl audycji „Musica in Ecclesia” w Radiu Józef.