Paschalnie z muzyką country

Choć pandemia trwa, mamy czas świętowania. Chciałem z tej okazji zaprezentować parę piosenek w stylu country o tematyce paschalnej a potem dodać jeszcze parę piosenek bardziej luźnych, myślę że w sympatycznym wykonaniu, ponieważ czas również trochę odetchnąć.

Mała powtórka z mego pierwszego blogowego Country pikniku z lipca 2018. Hymn pasyjny „Near the Cross” [Przy Krzyżu], autorstwa Frances J. Crosby (1820-1915), autorki mnóstwa pieśni religijnych i patriotycznych. Hymn pochodzi z 1869 roku. Tutaj pięknie wykonują go siostry bliźniaczki Savannah i Sarah Church, tworzące zespół The Church Sisters.

 

 

Po uczczeniu Krzyża czas na proklamację zmartwychwstania. Paul Overstreet (ur. 1955) w autorskim wykonaniu piosenki „He is risen” [On powstał z martwych]. Utwór jest po prostu opartym o Ewangelię opowiadaniem tego co wydarzyło się w poranek wielkanocny. Najlepszą według mnie aranżację tej piosenki stworzył George Hamilton IV na płycie „Easter in the Country”, nie udało mi się jednak odnaleźć tego nagrania.

 

 

(Uzupełnienie z 6 kwietnia 2023: Rok temu ktoś zamieścił na YT kompilację nagrań George’a Hamiltona IV, są także fragmenty płyty Easter in the Country, jako przedostatnia piosenka jest He Is Risen, od 1:22:45 nagrania:

The Old Country Church – Heavenly Spirituals by George Hamilton IV – YouTube

Szkoda że nie jest to całość tej płyty, na której były nie tylko piosenki, ale też medytacje nad biblijnymi tematami paschalnymi, niemniej jednak zachęcam do posłuchania.)

Zmartwychwstanie otwiera nam drogę do nieba. Piosenka „Sweet Beulah Land” [Słodka kraina Beulah], wyrażająca pragnienie nieba. „Beulah Land” czyli „kraina poślubiona” z Księgi Izajasza 62,4, w piosence chodzi o niebo. Autorem jest Squire Parsons (ur. 1948), śpiewa rodzinny zespół The Petersens z Branson, Missouri, grający głównie gospel i bluegrass. Petersenowie dokonali tego nagrania w połowie marca z intencją podzielenia się nadzieją w Bogu w obliczu pandemii.

 

 

* * *

Tyle utworów o tematyce paschalnej. Ale chciałbym, żeby sympatyczni Petersenowie jeszcze nam trochę pośpiewali. W ich wykonaniu kolejne trzy piosenki. Może najpierw krótko o samym zespole. Trzon zespołu stanowi czwórka rodzeństwa: najstarsza Katie,  skrzypce i vocal, liderka zespołu, ustala repertuar i kieruje aranżacjami; druga wg starszeństwa jasnowłosa Ellen jest główną wokalistką i gra na banjo; jedyny brat Matthew, gra na gitarze, śpiewa oraz jest menedżerem zespołu, zawiadując stroną biznesową i techniczną; najmłodsza Julianne gra na mandolinie i śpiewa. Mama Karen gra na basie (dawniej grała na mandolinie, potem odstąpiła mandolinę Julianne) a przyjaciel rodziny Emmett Franz („adoptowany brat” – jak mówi rodzeństwo Petersen) gra na gitarze-dobro, czasem śpiewa. Niewidoczny na nagraniach pozostaje ojciec rodziny Jon (wojskowy w stanie spoczynku), który jest pomysłodawcą i założycielem zespołu, dawniej grał na basie (odstąpił bas żonie, kiedy Julianne podrosła i weszła do zespołu jako mandolinistka), teraz wspiera projekt pozostając samemu w cieniu. Jeszcze mała ciekawostka. Katie po ukończeniu studiów w College of the Ozarks (chemia i iberystyka) poleciała do Oksfordu i tam studiowała jeszcze teologię Psalmów oraz twórczość C.S. Lewisa, który jest jej ulubionym autorem.

Przejdźmy do piosenek. Petersenowie oraz irlandzki muzyk Ger O’Donnell w piosence „The Fox” [Lis]. Jest to ludowa piosenka angielska, tu zaaranżowana jako klasyczny bluegrass. Nagranie w domu O’Donnella podczas ubiegłorocznego tournee Petersenów po Finlandii i Irlandii:

 

 

Nawiasem mówiąc, oto jak twórczo można spędzać czas w domu. Teraz nagranie sprzed kilku dni w scenerii, której zazdroszczę, na łonie natury i przy ognisku. Bardzo ładna i mądra piosenka o dojrzałej miłości między ludźmi „When You Say Nothing At All” [Kiedy nie mówisz zupełnie nic]. Autorami są Paul Overstreet i Don Schlitz. Różni wykonawcy country mieli ją w swym repertuarze, najbardziej znana dotąd jest aranżacja Alison Krauss. Główną wokalistką tym razem jest nie Ellen a liderka Katie.

 

 

Na koniec już nie cały zespół, ale we dwójkę Katie i Matthew również kilka dni temu podczas wieczornego muzykowania na tarasie domu. Kołysanka dla dzieci „Stay Awake” [Nie zasypiaj], z filmu Walta Disneya „Mary Poppins” (1964). Rodzice śpiewali im to kiedy byli mali, teraz oni śpiewają z dedykacją zwłaszcza dla tych, którzy w obecnych niespokojnych czasach z lęku mają trudności ze snem.

 

 

Na youtube pozwoliłem sobie napisać pod tym nagraniem, że bardzo im dziękuję za ładną piosenkę a choć mieszkam w dalekiej Polsce, to dzielimy wszyscy te same niepokoje i szukamy pokoju i nadziei, życzyłem również Bożego błogosławieństwa całej rodzinie, co spotkało się z miłym podziękowaniem szefowej zespołu z odwzajemnieniem życzenia 🙂

To na razie tyle.


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Maciej Zachara MIC

Maciej Zachara MIC na Liturgia.pl

Urodzony w 1966 r. w Warszawie. Marianin. Rocznik święceń 1992. Absolwent Papieskiego Instytutu Liturgicznego na rzymskim "Anselmianum". W latach 2000-2010 wykładał liturgikę w WSD Księży Marianów w Lublinie, gdzie pełnił również posługę ojca duchownego (2005-2017). W latach 2010-2017 wykładał teologię liturgii w Kolegium OO. Dominikanów w Krakowie. Obecnie pracuje duszpastersko w parafii Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Bazylianówka w Lublinie. Ponadto jest prezbiterem wspólnoty neokatechumenalnej na lubelskiej Poczekajce, a także odprawia Mszę św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w rektoralnym kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Staszica w Lublinie....