Świeca w liturgii chrzcielnej – w poszukiwaniu genezy obrzędu (1) 29 marca 2016 Pomyślałem, że w Oktawie Wielkanocy dobrze jest zająć się tematem liturgii chrzcielnej. Od jakiegoś czasu chodzi za mną temat rytu wręczenia świecy. Jest to trzeci i ostatni ryt pochrzcielny, po namaszczeniu krzyżmem i nałożeniu białej szaty.
List na Wielki Post. Do kapłanów 2 marca 2015 Tak więc zostałam matką chrzestną. Nie wiem jeszcze, co to dla mnie znaczy. Starałam się jednak dopełnić tak dużo, jak mogłam, by być w zgodzie.
Tradycja apostolska (V): rozdz. 20-21 – liturgia chrzcielna 23 stycznia 2014 Piąty wpis nt. Tradycji apostolskiej i czwarta część jej tekstu. Dzisiaj liturgia chrzcielna, jeden z najważniejszych fragmentów dokumentu: egzorcyzmy przedchrzcielne, chrzest, namaszczenie, pierwsza Eucharystia neofitów. W rozdziale 21 w dwóch miejscach są interesujące różnice między tekstem łacińskim i etiopskim, podaję tam osobno oba warianty.
Kraków: We wtorek katecheza o sakramencie chrztu 15 listopada 2013 Druga katecheza z cyklu poświęconego sakramentom świętym odbędzie się we wtorek, 19 listopada 2013 r. o godz. 19:00, tradycyjnie w Auli św. Tomasza Kolegium Klasztoru oo. Dominikanów. Będzie ona poświęcona sakramentowi chrztu.
Karolińska instrukcja chrzcielna „Primo paganus” 28 maja 2013 W jednym z niedawnych wpisów zaprezentowałem chrzcielny kwestionariusz Karola Wielkiego z 811/812 r. Napisałem wtedy, że w państwie Karola krążyły wówczas różne instrukcje i florilegia chrzcielne. Dziś chciałem zaprezentować najważniejszą z tych instrukcji.
Chrzcielny kwestionariusz Karola Wielkiego 3 maja 2013 Chciałem w tym wpisie zaprezentować ciekawy dokument, który był ważnym elementem tzw. renesansu karolińskiego w Galii. Jest to kwestionariusz rozesłany przez cesarza Karola Wielkiego w 811 lub 812 r. do wszystkich arcybiskupów metropolitów w państwie, dotyczący sprawowania chrztu i nauczania na temat tego sakramentu.
Obmycie nóg jako ryt chrzcielny – cz. 2 2 maja 2013 Dokończenie wpisu wczorajszego. Dzisiaj będę pisał o świadectwach liturgicznych. Nie chodzi tylko o świadectwa z ksiąg liturgicznych, ale o wszelkie odniesienia do liturgicznej praktyki obmycia nóg w kontekście chrzcielnym. Syria: Lekcjonarz z V w.
Obmycie nóg jako ryt chrzcielny – cz. 1 1 maja 2013 Od ponad miesiąca zbierałem się do tego wpisu, ale miałem za intensywny czas. Dopiero teraz, przy okazji luźniejszych dni „weekendu majowego” mogę to nadrobić.