Pochodzenie III Modlitwy eucharystycznej – na marginesie artykułu o. Marka Blazy SJ 5 lutego 2022 Ostatnio natknąłem się na interesujący artykuł o. Marka Blazy SJ „Czy modlitwy eucharystyczne Mszału Rzymskiego św. Pawła VI zachowują ingenium Romanum?”, opublikowany w Studia Bobolanum 33 (2021), nr 2, s. 19-44. W tym krótkim wpisie chcę zajmować się nie główną problematyką tekstu, skądinąd ważną i ciekawą, ale jedną kwestią szczegółową, mianowicie...
Moje lektury: Annibale Bugnini i rewolucja liturgiczna 4 lutego 2020 Dzięki dość paskudnej kilkutygodniowej chorobie, z której obecnie chyba wreszcie pomału wychodzę (zapalenie tarczycy, które rozwinęło się po zlekceważonej grudniowej grypie - mam nauczkę) znalazłem czas na przeczytanie nowo kupionej książki: Yves Chiron, Annibale Bugnini i rewolucja liturgiczna, key4.pl, Warszawa 2019. W tym wpisie podzielę się kilkoma refleksjami i spostrzeżeniami...
Kraków: Sympozjum liturgiczne „Ad Fontes Liturgicos” w październiku 22 sierpnia 2018 W dniach 24-25 października 2018 r. w Krakowie odbędzie się sympozjum naukowe „Ad Fontes Liturgicos” poświęcone 50-leciu Instytutu Liturgicznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II. W Sympozjum weźmie udział 22 przedstawicieli liturgicznych ośrodków badawczych z 10 krajów Europy. ...
Moje lektury: Cipriano Vagaggini OSB i reforma liturgiczna 3 kwietnia 2014 Mniej więcej pół roku temu napisałem na blogu o zakupie książki ks. Bartłomieja Matczaka „Cipriano Vagaggini OSB i reforma liturgiczna" (Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC, Kraków 2013).
Kraków: IV Międzynarodowe sympozjum liturgiczne 16 października 2013 Instytut Liturgiczny Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie organizuje w dniach 23–24 października 2013 r. IV Międzynarodowe sympozjum liturgiczne „Ad fontes liturgicos. Reformy liturgii a powrót do źródeł”. ...
Rytuał i zmiana czyli nieskromna autoreklama 26 sierpnia 2013 Czy liturgia katolicka jest rytuałem? Albo od innej strony, czy można ją analizować jako coś należącego do tego samego zbioru, co obrzędy przejścia i cykle rytualne społeczności plemiennych? Tym samym, czy może (powinna?) wchodzić w obszar zainteresowania teoretyków rytuału?