Przekazałem wam na początku to, co przejąłem: że Chrystus umarł – zgodnie z Pismem – za nasze grzechy, że został pogrzebany, że zmartwychwstał trzeciego dnia, zgodnie z Pismem: i że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu, później zjawił się więcej niż pięciuset braciom równocześnie; większość z nich żyje dotąd, niektórzy zaś pomarli. Potem ukazał się Jakubowi, później wszystkim apostołom. W końcu, już po wszystkich, ukazał się także i mnie jako poronionemu płodowi (1 Kor 15, 3-8).




Chrystus Umęczony  |  Chrystus Pogrzebany  |  Chrystus Zmartwychwstały

Zobacz ten artykuł na Liturgia.pl »

Itinerarium Egeriae – Oktawa Paschalna w Jerozolimie (IV w.)

W Niedzielę Zmartwychwstania (a także w dwa kolejne dni) liturgia rozpoczyna sięw Martyrium, a następnie wszyscy przechodzą do Anastasis. Przez całe osiem dni po porannym posiłku biskup, neofici, asceci (aputaktycy) i chętni wierni udają się na modlitwę do Eleona i Imbomon na Górze Oliwnej. Czytania liturgiczne prowadzą wiernych przez wszystkie wydarzenia po Zmartwychwstaniu.


Oktawa Paschalna w Jerozolimie, Pamiętniki Egerii

Itinerarium Egeriae to pamiętnikowy zapis podróży IV-wiecznej pątniczki po świętych miejscach chrześcijaństwa. Tożsamość autorki tego dokumentu nie została ostatecznie ustalona. Tekst jest niepełny, brak w nim m.in. początku, który prawdopodobnie zawierał jej imię. Egerią nazywamy ją za listem Waleriusza z Vierzo, który o jej dziele wspomina. Tytuł pod jakim figuruje jej tekst w katalogu opactwa St. Martial, Itinerarium Egeriae abbatisse, określenia stosowane w stosunku do niej przez Waleriusza, jak również pewne rzeczy zawarte w samym tekście mogłyby sugerować, że miała jakiś związek z ruchem monastycznym. Z pewnością jednak nie była mniszką w ścisłym tego słowa znaczeniu. Wiele wskazuje na to, że pochodziła z hiszpańskiej Galicji lub południowej Galii.

W swojej podróży, odbywanej w latach 382-384, przewędrowała Palestynę, Egipt, Syrię i Azję Mniejszą, skrupulatnie opisując odwiedzane przez siebie miejsca. Prawie połowę Itinerarium stanowi opis zwyczajów liturgicznych obowiązujących w Jerozolimie, w tym również wielkopostnych oraz Wielkiego Tygodnia wraz z Triduum Paschalnym i Niedzielą Wielkanocną. Jakkolwiek Egeria nie jest wybitną pisarką, jej narracja jest momentami nieporadna i pełna powtórzeń, to braki te rekompensuje niezwykłą dokładnością opisu. Dzięki temu otrzymujemy wręcz coś w rodzaju reportażu opowiadającego o bardzo bogatej i rozbudowanej jerozolimskiej liturgii przygotowania do Świąt Wielkanocnych, jak również Ich samych.

Audycje pochodzą z archiwum Radia Plus Warszawa. Premiera emisji Pamiętników Egerii odbyła się w Radio Józef w 2006 roku. Audycja została przygotowana przez Mikołaja Foksa i Pawła Kęskę. Tekst pamiętników czyta Zofia Saretok. Lektor: Andrzej Kozioł.

Audycje z poprzednich dni:

Zwyczaje wielkopostne w Jerozolimie (IV w.)

Jerozolimska liturgia w sobotę przed Niedzielą Palmową (IV w.)

Niedziela Palmowa w Jerozolimie (IV w.)

Wielki Poniedziałek w Jerozolimie (IV w.)

Wielki Wtorek w Jerozolimie (IV w.)

Wielka Środa w Jerozolimie (IV w.)

Wielki Czwartek w Jerozolimie (IV w.)

Wielki Piątek w Jerozolimie (IV w.)

Wielka Sobota w Jerozolimie (IV w.)


Skomentuj ten artykuł na Liturgia.pl »

Powrót na stronę główną






Jeśli chcesz otrzymywać co tydzień aktualności serwisu Liturgia.pl,
wystarczy, że zostawisz nam swoje imię i maila:


    



Serwis 2013: Chrystus Umęczony | Chrystus Pogrzebany | Chrystus Zmartwychwstały

Serwisy archiwalne: 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012

Copyright © 2013 Liturgia.pl. Redaktorzy: Małgorzata Gadomska, Michał Koza, Łukasz Serwiński, współpraca Michał Wsiołkowski. Layout: Sylwester Witkowski.
Wydawca serwisu: Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny, ul. Dominikańska 3/11, Kraków.