Czy celebrans lubi śpiewać?
Bardzo piękne dla mnie jest to, że każda liturgia ma swój własny charakter muzyczny, związany z kanonem melodii, jakich używa celebrans. Że zaledwie parę słów wyśpiewanych przez kapłana wystarcza, żeby z zamkniętymi oczami można się było zorientować, czy należą one do liturgii prawosławnej, katolickiej czy innej.
Oczywiście chodzi mi o melodie na stałe związane z liturgią, np. mel. prefacji, kolekty itp., nie o pieśni. Dlatego marzy mi się, żeby Msze Święte były w jak największym stopniu przez celebransów śpiewane. No i jak najpiękniej, tak, żeby śpiew był konkurencyjny wobec mowy pod względem zrozumiałości przekazu.
Taka dobrze zaśpiewana prefacja: mocnym głosem, ze zrozumieniem i aktywną sugestywną narracją jest dla mnie doświadczeniem wprost porywającym, doskonale angażującym w jej treść. Zawsze jestem bardzo zawiedziona kiedy po zaśpiewanym "goodne to i sprawiedliwe" dalsza część prefacji jest mówiona. A tam są zawsze najpiękniejsze słowa. Zastanawiam się, dlaczego tak rzadko celebransi śpiewają. Może czują się niepewnie wokalnie? Może nie wierzą w skuteczność przekazu śpiewu?
Niektórzy uważają, że śpiew w liturgii z założenia jest gorszy od recytacji, bo mniej czytelny, ale moim zdaniem to zależy od wykonania. Mnie bardziej porywa dobrze zaśpiewana modlitwa niż dobrze wypowiedziana.
Poza tym wyczuwam olbrzymi potencjał uspójnienia i ożywienia liturgii w śpiewaniu jak największej jej części. Taka moc jednoliości chorałowej, ogarniającej całą Mszę Świętą. Piękno porywa do modlitwy.
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
Liturgia w soczewce: XXV niedziela zwykła, rok...
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze... więcej
-
Wrześniowy numer „W drodze”: Skąd się bierze...
Skąd się bierze wiara? Ratujesz świat? Kto dziś słucha Kościoła? Kim był abp Antoni Baraniak?... więcej
-
Proste polskie propria – 25. niedziela zwykła
Dzielimy się z Wami kolejnym projektem Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego: Proste polskie propria to szansa na... więcej
-
28 wrz
Gidle: Wrześniowe warsztaty pieśni maryjnych Sanktuarium Matki Bożej Gidelskiej
W sobotę 28 września 2024 ojcowie dominikanie organizują jednodniowe warsztaty… więcej
-
8 paź
Kraków: Ad fontes cathedralis cracoviensis – konferencja 8-9 października 2024
Archiwum i Biblioteka Krakowskiej Kapituły Katedralnej zaprasza do udziału w… więcej
-
28 wrz
Kraków: Dziedzictwo prawne i doktrynalne papieża Benedykta XVI – we wrześniu konferencja
Koło Naukowe Prawa Kanonicznego TBSP UJ serdecznie zaprasza do udziału… więcej
Urszula Rogala
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (specjalność: kompozycja). Komponuje utwory solowe, kameralne, chóralne i orkiestrowe, a także muzykę filmową i liturgiczną. Jej kompozycje były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą, między innymi podczas paru edycji Uczniowskiego Forum Muzycznego (m.in. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego), podczas cyklu koncertów symfonicznych w ramach projektu Nova Hereditas, na wielu koncertach w Akademii Muzycznej im. F. Chopina, a także podczas koncertu członków orkiestry Opéra Royal de Wallonie (Belgia). Od wielu lat śpiewa i dyryguje w scholach parafii oo. Dominikanów na Służewie w...